Både det första Pillars of Eternity samt Pillars of Eternity 2: Deadfire blev stora crowdfunding-framgångar som överträffade sina insamlingsmål med råge. Till skillnad från originalet, sålde uppföljaren dock inte särskilt bra och det är ingenting Obsidian Entertainment hymlat med. Därmed kunde man misstänka att det inte blir några fler äventyr i den världen.
Nu har producenten av tvåan, Josh Sawyer, kommenterat saken på Tumblr och skriver där självkritiskt att de först och främst behöver utvärdera vad som gick fel med uppföljaren innan de kan lova något tredje spel:
"[I]f we consider making another Pillars game in this style, we're going to have to re-examine the entire format of the game. Is it because the first game satisfied the existing need and the audience just wasn't interested in the second? Is it because awareness was lower for the sequel? Is it because despite the strong reviews and the strong sales for the first game, people didn't 'really' like it?"
Obsidian Entertainment är idag en Microsoft-ägd utvecklare, så resurserna att göra ett tredje spel i serien finns naturligtvis. Om det faktiskt blir av återstår dock att se, vad tror och hoppas du?