Svenska
Gamereactor
nyheter

Valve övervägde nytt Portal innan Half-Life: Alyx

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Efter att Valve under en smärre evighet låtsas som att de inte vet vad Half-Life är, så smällde de till i veckan och utannonserade Half-Life: Alyx. Och därmed kunde man ju tycka att alla borde vara lyckliga, men inte riktigt. Dels klagas det friskt på att det är ett virtual reality-spel, men dels även över att Portal fortfarande saknas.

Nu har vi iallafall fått en kommentar om sistnämnda tack vare The Game Awards-värden (och producenten) Geoff Keighley, som under en intervju fick bekräftat att Alyx-projektet initialt startade utan att vara knutet till studions klassiska varumärken. Till slut bestämde de sig för att spelet skulle bli ett nytt Portal eller Half-Life, men blotta tanken på att falla snabbt och flyga omkring i virtual reality leder ju ofelbart till kaskadspyor, och såhär sade David Speyrer från Valve om hur man resonerat:

"No, it was definitely: let's do a big VR game. And then we explored different franchises. We kind of ruled out multiplayer just because of the small audience for VR and I mean other issues as well for VR. Avatars and things like that. And we kind of settled on Portal or Half-Life as interesting, and Portal is so much about, you know, flinging yourself through space and through portals that we thought: well, we're going to make a bunch of people sick with this game(...)A full-on Portal game seemed challenging..."

Förhoppningsvis dyker Portal upp igen i framtiden, men tills dess kan vi väl bara jubla och vara glada över att Half-Life lever?

Valve övervägde nytt Portal innan Half-Life: Alyx


Loading next content