Svenska
Gamereactor
nyheter
Doom Eternal

Id Software hade rejäl crunch-utveckling av Doom Eternal i ett helt år

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Arbetsförhållandena i spelbranschen fortsätter vara en het potatis, där i synnerhet så kallad "crunch"-övertid fått rejäl kritik. Kort sagt övertid där de anställda ibland fått göra arbetsveckor på över 100 timmar, inte sällan obetalt, med negativa effekter på det privata livet.

Nyligen medgav CD Projekt Red att det krävs crunch för att få Cyberpunk 2077 färdigt till lanseringen i september, och nu berättar även Id Software att det varit nödvändigt för Doom Eternal. Det är Marty Stratton som till VG247 berättar att de dragits med crunch i ett helt år:

"We were crunching pretty hard most of last year. It goes in phases. We'll have one group of people crunching so the next group of people are teed up properly. As they get done, they may need to crunch a little bit. We really truly do try and be very respectful of peoples' time and lives. We have very dedicated people that just choose to work a lot in many cases. It was nice because we want the game to be perfect. We want it to live up to our expectations and consumer expectations."

Spelbranschen försöker ofta få det att låta som att de anställda väljer att cruncha, något som tillbakavisats av otaliga utvecklare. Är förhållanden för de anställda något du reflekterar över när du köper spel?

Doom Eternal

Relaterade texter

0
Doom Eternal får ett Horde- läge

Doom Eternal får ett Horde- läge

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

Doom Eternal har nyligen fått ett poängbaserat Horde- läge med uppdateringen 6.66. I det så kan du spela ett vågbaserat spelläge och tävla om att bli etta i världen. Med...



Loading next content