Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
nyheter

Rian Johnson avslöjar: Apple tillåter inte skurkar att använda iPhones

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Produktplacering och film är som äpplekaka och vaniljsås, de är ofrånkomligt gjorda för varandra. Stora filmer attraherar kända märken och vice versa, så att se Mercedes-bilar, Vaio-datorer eller Coca-Cola-burkar användas av superstjärnorna på vita duken har alltid varit nästan en självklarhet. Rötterna till detta kan spåras hela vägen tillbaka till slutet av 1920-talet när tobaksbolagen började kontraktera stjärnorna i allt större utsträckning. Detta nådde sin kulmen under 1930 och 1940-talet då nästan två tredjedelar av de största namnen i Hollywood var betalda att marknadsföra cigaretter i filmer där de medverkade.

Idag ser kontrakten kring produktplacering annorlunda ut, och de riktigt stora varumärkena har ofta strikta regler kring hur deras produkter får användas och representeras i filmer. Apple är ett av dessa företag med denna typ av policy, och är tydligen så strikta och rädda om sina leksaker att de vägrar tillåta skurkar i film att använda deras iPhones. Informationen kommer från Rian Johnson (som bland annat regisserade Knives Out och Looper) som i en intervju med Vanity Fair hade följande att säga.

"Apple, they let you use iPhones in movies but, and this is very pivotal if you're ever watching a mystery movie, bad guys cannot have iPhones on camera"

Vad tycker ni om denna typ av regler? Ska företagen kunna utöva denna typ av kontroll och är det inte som så att "all reklam är bra reklam"? Diskutera gärna.

Rian Johnson avslöjar: Apple tillåter inte skurkar att använda iPhones
Ingen äppel-telefon för mörke vader!


Loading next content