Svenska
Gamereactor
nyheter

Såhär ska Microsoft spara SSD-utrymme till Xbox Series X

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Både Playstation 5 och Xbox Series X har som bekant SSD-hårddiskar, vilka är väldigt kostsamma. Av den anledningen levereras förstnämnda med 825 gigabyte lagringsutrymme, och sistnämnda är bara marginellt större på en terbyte. Du kommer heller inte kunna dunka på en extern hårddisk och spela nästa generations spel på den eftersom dessa är utformade för att specifikt köras från SSD. Det här har Sony och Microsoft hjälpligt försökt lösa genom att erbjuda utbytbara SSD-hårddiskar till Playstation 5, medan Xbox Series X har minneskortsliknande hårddiskar på en terabyte.

Som du kanske anar verkar det inte riktigt räcka till dock, med tanke på att nästa generations spel lär vara mer omfattande med ännu mer högupplösta texturer. Nu har därför Xbox-chefen för program management, Jason Ronald, berättat för Gamespot om lite trick Microsoft har för att dra ner på filstorlekarna, så fler spel ska rymmas på hårddisken.

Bland annat får vi veta mer om Xbox Series X-funktionen Hardware Decompression (som du kan läsa om här), där Ronald förklarar att detta "allows games to consume as little space as possible on the SSD while eliminating all CPU overhead typically associated with run-time decompression. This includes BCPack, which is designed specifically for compressing texture data that often is one of the largest contributors to overall game size... to help compress the actual size of the assets."

Ronald säger också att du kommer kunna installera delar av spel, för att på så sätt slippa installera franska eller spanska språkpaket eller andra delar av ett spel (exempelvis kunna skippa singleplayer för den som köper Call of Duty):

"Developers can also take advantage of a platform feature to only install the pieces of the game players need, thereby minimizing the amount of content that needs to be installed or downloaded to the SSD. We're providing a lot of tools to help them be more efficient. If you're on an English console, [you shouldn't] be taking space for French or Spanish audio files, things like that."

Om detta räcker till, återstår att se. Redan idag är det vanligt att spel ligger på över 100 gigabyte, så att få ner filstorlekarna kommer vara ett måste nästa generation.

Såhär ska Microsoft spara SSD-utrymme till Xbox Series X
Såhär ser minneskorten till Xbox Series X ut. De rymmer en terabyte med samma läshastighet som din SSD-hårddisk.


Loading next content