Efter flera veckor med mycket övertygande rykten, har nu Activision och Toys for Bob äntligen utannonserat Crash Bandicoot 4: It's About Time. Det kommer bjuda på samma grundläggande gameplay som de gamla spelen, men en ny visuell stil, ny gameplay-mekanik och fler spelbara karaktärer.
Bland annat kan du nu springa på väggar, glida längs räcken och använda rep, vilket öppnar upp en mängd nya möjligheter. De nya maskerna kallas Quantum Masks, och de är helt annorlunda än Aku Aku. Det finns fyra i spelet, men för tillfället vill utvecklarna bara prata om de som låter dig bromsa tiden och manipulera gravitationen. Genom att använda tidsmasken kan du bland annat komma igenom annars ogenomträngliga hinder och till och med Nitro-lådor, medan tyngdkraftsmasken låter dig trotsa gravitationen.
Du kan dock inte förvänta dig att se dessa masker överallt, eftersom vissa karaktärer inte kan använda dem. Äntligen får vi nämligen spela som otäckingen Neo Cortex, som har unika färdigheter och banor. Medan pungdjuret kan dubbelhoppa, är Neo inte lika spänstig (glöm inte hans jättehuvud), så han har istället byggt en pryl som gör att han närmast kan teleportera sig över korta avstånd. Med ett så stort huvud kämpar han även i motvind med att snurra snabbt, och han använder en modifierad jetpistol för att bli av med faror. Vi skriver modifierad eftersom pistolen kan förvandla hinder till solida eller trampolinliknande plattformar beroende på vad du väljer. Därmed blir Neos banor lite mer pusselliknande än de andra, så det kommer att vara intressant att se hur speedrunners använder dessa möjligheter och hur banorna kan ha massor av hemligheter gömda.
Dessa saker kan få It About Time att låta lite komplicerat, vilket förmodligen är en av anledningarna till att det också erbjuder ett läge som gör att du inte är begränsad av antalet liv. Med det så kallade "moderna" läget kan du dö så många gånger du vill utan att behöva starta om, men fans som gillar det gammaldags sättet behöver inte vara oroade för att ha glömts bort. Det så kallade "retro"-läget låter dig spela som tidigare, där förlorade liv behöver ersättas genom att samla frukt. Det nya läget är framtaget för att göra spelet mer tillgängligt för mindre erfarna spelare samt att det underlättar för de som vill öva på en viss passage. Utmaningen kommer att finnas där oavsett eftersom du kommer att belönas med en ädelsten om du klarar en bana utan att dö ett visst antal gånger. Fokus på exakt plattformshoppande är alltså närvarande oavsett vilket läge du väljer.
Detta är förmodligen ett av orsakerna till att strukturen i spelet är mer linjär än i exempelvis Crash Bandicoot: Warped. På detta sätt kommer graden av utmaning ökas successivt i det tempo utvecklarna tänkt sig, medan ny spelmekanik introduceras regelbundet. Som ni ser i den första trailern och bilderna, kommer det inte att saknas variation i Crash Bandicoot 4: It's About Time. Kort sagt ser det lovande ut, eller vad säger ni?