Svenska
Gamereactor
nyheter
PUBG: Battlegrounds

Över 70 miljoner sålda PlayerUnknown's Battlegrounds

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Spelvärlden såg annorlunda ut för tre år sedan. De flesta personer visste inte vad Battle Royale var, alternativt förknippade det med den japanska kultfilmen med samma namn. Visst fanns det spel på temat, men de var inte ens tillnärmelsevis lika populära som de är idag. Efter att PlayerUnknown's Battlegrounds släpptes år 2017, förändrades dock saker.

Idag är Battle Royale den största trend spelvärlden någonsin varit med om och nästan alla större utgivare har sitt eget alternativ på temat. Och medan PlayerUnknown's Battlegrounds-upplägget fortsätter dominera första- och tredjepersonsaction - har vi även sett konceptet sprida sig till bilspel, actionspel av modell top-down och till och med Tetris.

Bara året efter att PUBG släpptes nådde det svindlande 50 miljoner sålda spel. Det finns konkurrenter men ännu högre siffror, men det är värt att minnas att dessa är 'free to play'. PlayerUnknown's Battlegrounds har dessutom fortsatt ticka på och nu avslöjar PUBG Corp att det klättrat förbi 70 miljoner sålda exemplar.

Det är värt att minnas att spelet ingått/ingår med Google Stadia Pro och Xbox Game Pass, vilket förmodligen inte räknas till dessa sålda spel. Den verkliga siffran som speglar hur det gått är alltså antagligen ännu högre. Det finns som bekant även en 'free to play'-version till smartphones. Vi tycker fortfarande att detta genredefinierande spel är ett av de bästa på området och att framgångarna därför känns välförtjänta.

Vad tycker du om PlayerUnknown's Battlegrounds och Battle Royale i allmänhet?

PUBG: Battlegrounds

Tack Games Industry

Relaterade texter



Loading next content