Toshihiro Nagoshi, som ligger bakom Yakuza-serien, öser lovord över Ghost of Tsushima, men säger också att om en japansk studio gjort spelet hade protagonisten aldrig godkänts. Han är helt enkelt inte tillräckligt snygg.
Han är mycket imponerad av att en studio i väst (Sucker Punch) har lyckats så bra med att skapa ett spel som utspelas i Japan. Han säger att det finns en bild av att folk i väst inte förstår japanska saker, men att den bilden är fel.
"Foreigners who tickle the fancy of Japanese people more than Japanese people are... rather amazing, no? There's like a notion that Westerners don't understand things (about Japan), but that hypothesis itself is mistaken. To be honest, we [Japan] were beaten. Yeah, of course, we're losing. Honestly, I think that's a game that should be made in Japan", sa han i en Sega-livestream.
Han går också in på hur restriktivt det är att skapa spel i Japan och att Jin (huvudpersonen i Ghost of Tsushima) inte skulle ha blivit godkänd om en japansk studio gjort spelet.
"The protagonist [Jin] isn't a particularly handsome lead, don't you think? At your typical [Japanese] company, if you showed concept art for a character like him, I don't think it would be approved. |...| There are numerous things I bow my head to, like aiming at setting a game in that time period... I could go on and on. I feel an earnest sense of a job well done."