Fansen väntade otåligt i åratal, men när 343 Industries äntligen visade upp Halo Infinite, blev det för många en besvikelse. Det var främst det grafiska folk reagerade negativt på, vilket såklart inte är sådär lysande för flaggskeppsspelet som ska användas för att marknadsföra en ny konsol.
Detta resulterade å ena handen i roliga memes med 'Craig the Brute', men trist nog även i en rejäl försening. Och enligt Resetera-användaren Sponger (med ett bra facit för Xbox Game Studios-läckor), så verkar det nu som att studion överväger att slopa Xbox One-versionen helty för att istället fokusera på Xbox Series X-utgåvan:
"Current version of Halo Infinite on Xbox One S is nowhere near 1080p (even lower than 900p) and is having serious asset loading issues (much worse that you have seen on PC demo).
Idea is to change at the engine level how assets load, make RT as default (improve/"unlock" some assets), improve geometry, post-processing and add more CPU bound interactivity."
Sponger säger dessutom att vi inte ska vara säkra på att Halo Infinite kommer nästa år heller (vilket det ska enligt officiella uppgifter), utan menar att det kan försenas till 2022 om det behövs för att få spelet att leva upp till full potential:
"Microsoft/343i is currently very busy with idea of dropping Xbox One support for Halo Infinite.
Even idea to postpone it to early 2022 is on the table. It's pretty messy up there with decisions but they are convinced that they need to make best Halo game ever."
Med tanke på att Microsoft lovade att deras spel skulle släppas till båda Xbox-generationerna under de första ett-två åren, så verkar det rimligt att slopa Xbox One om Halo Infinite lanseras först 2022. Det kommer dock otvivelaktigt att resultera i en svekdebatt. Vad tycker du om detta?