Svenska
Gamereactor
nyheter

Digital Foundry: Utvecklare tycker PS5 är lätt att göra spel till

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Med Playstation 2 och Playstation 3 hade Sony konsoler som många utvecklare ansåg vara onödigt omständliga att göra spel till, och följdaktligen var det svårt att dra nytta av den fulla prestandan. Med Playstation 4, som i grund och botten är en vanlig PC, löste sig detta dock och utvecklarna har lovordat hårdvaran.

Detta tycks vara något vi kan räkna med även till Playstation 5, om vi får tro Richard Leadbetter från Digital Foundry, som i sitt jobb talar med många spelutvecklare. Hans intryck är att spelstudios gillar Sonys hårdvara och i en Youtube-intervju säger han:

"There are two ways to look at this. First of all, I can tell you every single developer I've spoken to developing for PS5 has been evangelising how easy it is to work for. It's essentially the same development environment as PS4 and you scale up from there, for the new power, the new features and whatnot. I can't stress enough how happy developers seem to be with this situation."

Leadbetter tar dock även upp det faktum att Xbox Series X i slutändan är den mer kraftfulla konsolen, och tillägger:

"Now specs wise... there's been a lot of conjecture about how Sony's boost clock brings it into contention against Series X, how a solid state storage drive with higher bandwidth is going to make for better graphics. If you look at the numbers, there is simply no doubt that the Xbox Series X is on paper, the more powerful machine."

Digital Foundry: Utvecklare tycker PS5 är lätt att göra spel till


Loading next content