Svenska
Gamereactor
nyheter

En djupdykning på den italienska spelmarknaden

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

I en mastig artikel låter Games Industry berätta mer om en av Europas största spelmarknader - som vi dock inte hör lika mycket som som framför allt Storbritanninen, Tyskland och Frankrike. Vi snackar om Italien och tack vare en årlig rapport från IIDEA får vi nu massor av information som ger oss en liten inblick i hur läget är där.

En del av det som rapporteras är verkligen förväntade grejer, som att FIFA 21 var det mest spelade spelet 2020 följt av Grand Theft Auto V (vi antar att väldigt få av er är chockade?) och att detta i sin tur följs av FIFA 20 (de älskar verkligen sin fotboll därborta!).

Men vi får också veta att italienarna spenderade 21,9% mer på spel under 2020 med 2,18 miljarder euro jämfört med 2019 med 1,79 miljarder euro. Den största delen av detta är digital försäljning, vilket visar att det fysiska spelandet snabbt minskar även i Italien. Trots ökningen av spenderade pengar var det färre konsoler som såldes förra året, med 884 100 enheter (även om vi inte får en uppdelning mellan formaten annat än att 518 856 av dem är den nya generationen + Switch). Vi antar att många helt enkelt inte köpte Playstation 4 och Xbox One i väntan på Playstation 5 och Xbox Series S/X, och det var stor Switch-brist till följd av pandemin.

Spelandet i Italien är något större bland män än kvinnor med 9,4 miljoner jämfört med 7,3
miljoner. Den näst största kategorin spelare är faktiskt personer i åldern 45 till 64 år, där 15-24 år är den största och 11-14 år är den minsta.

Playstation 4-användare spelar mest på sin konsol med 6,3 timmar per vecka. Under denna nya generation verkar det dock som om italienska Xbox-spelare tillbringar mer tid med sin konsol och spelar Xbox Series S/X i 4,2 timmar per vecka, jämfört med 3,3 timmar för Playstation 5.

Det finns massor mer information att få på Games Industry, som vi kan rekommendera om du vill veta mer om en enorm TV-spelsmarknad som vi av någon anledning inte hör så mycket om i internationell press.

En djupdykning på den italienska spelmarknaden


Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy