Keiji Inafune, tidigare anställd på Capcom och en av medskaparna till Mega Man, är inte nådig i sin bedömning av spelutvecklarna i hans hemland Japan.
Inafune menar på att de står och stampar på samma ställe och inte kommer vidare i den utsträckning han önskat, även om spelutvecklarna själva enligt honom börjat bli medvetna om detta problem. Nu måste japanerna börja skapa spel som säljer även i Europa och USA, säger Inafune, men att de samtidigt inte vet vad de ska göra eller hur de ska göra det.
Den frispråkige spelproducenten är dessutom rädd för att de japanska utvecklarnas egna stolthet hindrar dem från att lära av spelstudios i väst, och att de därför nöjer sig med att spelen säljs på hemmaplan och aldrig tar steget till en global försäljning.
Inafunes mål är att åtminstone några japanska titlar ska nå topp 10-listan över årets spel från hela världen, för att på så sätt visa att den japanska spelindustrin fortfarande lever och inte bara komma med tomma ord.