Ryktena om att Halo Infinite inte skulle ha både singleplayer och co-op vid lanseringen startade långt innan Microsoft och 343 Industries bestämde sig för att skjuta upp spelet ett helt år, och sedan dess har ryktet vuxit sig allt starkare. Nu har utvecklarna bestämt sig för att informera vad som gäller, vilket såklart i grunden är bra, även om vi gissar att flera av er kommer bli besvikna. 343 släppte nämligen precis månadens Development Update (som vi hittar längre ned), och även om en stor del av den handlar om vad teamet lärt sig från det senaste Flight-testet samt hur de ska använda denna info - är det förmodligen något annat som kommer att skapa rubriker.
Joseph Staten, chef för det kreativa arbetet med Halo Infinite, säger att Master Chiefs nya äventyr kommer lanseras utan möjligheten att spela igenom kampanjen spelandes co-op och utan banbyggarverktyget Forge. Anledningen till detta är ganska enkel: dessa två aspekter är inte så polerade som utvecklarna vill ännu, och de måste fokusera på andra aspekter just nu. Co-op kommer istället att lanseras som en del av säsong 2, medan Forge är satt till säsong 3 om allt går enligt planerna.
Förutsatt att Halo Infinite lanseras i november som väntat, innebär detta att vi förmodligen kommer att få co-op-kampanjen i februari eller mars, samt Forge i maj eller juni. Med tanke på att vi också nu får veta att spelet är i poleringsfasen skulle vi inte bli förvånade om det specifika lanseringsdatumet presenteras i samband med Gamescom 2021 Xbox Stream den 24 augusti. Du kommer kunna följa streamen här på Gamereactor och den startar allts på tisdag klockan 19:00.