Gamereactor



  •   Svenska

Logga in medlem
Gamereactor
hårdvarurecensioner

NZXT H9 Flow RGB+

NZXT släpper ett nytt stort datorchassi med glasfönster och dubbla kammare och datortoken Fredrik Lindman har spanat in det...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

När posten kom med ett enormt paket till redaktionen var jag som vanligt blixtsnabb att öppna det och när det stod NZXT på lådan i paketet smusslade jag direkt in den i min Ford Fokus RS supersport ultra och blåste hem. Det visade sig vara ett smart drag för i paketet var det splitternya H9 Flow RGB+ chassit från NZXT och det ska bli intressant att kika närmare på.

HQ

Det går inte komma ifrån det faktum att det är ett riktigt stort chassi när jag packar upp lådan och även om det finns större chassin som till exempel Cooler Master HAF 700 som jag själv har byggt i är det väldigt stort. Men det krävs ju för att kunna stoppa in de största moderkorten och så länge du har plats för ett stort chassi tycker jag att det är att föredra då du har gott om plats och kan bygga på med vad du vill i framtiden. I den här lådan är det som sagt väldigt gott om utrymme och du kan utan problem stoppa i dubbla Nvidia RTX 5090 grafikkort och köra med vattenkylning till båda då det är förberett för det framtill i chassit. Från fabrik är det utrustat med dubbla F420 Core RGB som är deras nya trippel fläkt kit där det är tre stycken 140 millimeters fläktar i botten och på sidan av chassit. Bägge dessa är kopplade till den medföljande fläktkontrollern ur kartong vilket är himla lättsamt.

NZXT H9 Flow RGB+
Chassit har en läcker design och jag gillar verkligen det enorma glasfönstret som sträcker sig över två sidor på lådan

Kabeldragningsmöjligheterna är i princip oändliga och det finns gott om smarta lösningar med medföljande kardborreband för smidig hantering. Chassit är även förberett för den nya standarden med kontakter på baksidan av moderkortet och det är något jag kommer ha på mitt nästa datorbygge för det är makalöst smidigt och något som känns som det borde kommit för längesen. Det mesta känns väldigt genomtänkt och det märks att NZXT gillar snygga datorbyggen för nere i botten av lådan är det plats i ena hörnet för att stoppa undan onödiga kablar som du inte vill ska synas och bara en sån liten detalj gör mycket på det stora hela tycker jag. Apropå fiffiga detaljer gillar jag verkligen att de har en kontakt för IO-anslutningarna iställer för de pyttesmå kontakterna som det oftast annars är och driver en till vansinne. Sidostyckena på lådan kräver inga verktyg och är lätta att knäppa lös vilket även installationen av till exempel nätaggregatet är och en av de enklare inkopplingar till en nätdel jag sett på grund av den smarta placeringen i mitten av den bakre kammaren istället för nertill i lådan. I den bakre kammaren sitter det även en hållare för de större hårddiskarna och extra breda kanaler för kabeldragningen.

NZXT H9 Flow RGB+
Chassit har en läcker design och jag gillar verkligen det enorma glasfönstret som sträcker sig över två sidor på lådan
Detta är en annons:

Chassit har mesh-paneler för att optimera luftflödet och samtidigt filtrera bort det tråkiga dammet som av någon outgrundlig anledning alltid söker sig till datorn. I botten av lådan sitter det dessutom ett extra filter du kan dra ut för att rengöra och skötseln är lättsam och genomtänkt. Det gäller även kylningen som fungerar riktigt bra och håller komponenterna svala. Ljudnivå är även den väldigt bra vid normal belastning men blir lite väl högljudd när arbetstemperaturen stiger. Nu är ju inte det särskilt ofta som fläktarna behöver jobba för fullt och normalnivån så hörs den knappt tack vare de större fläktarna som flyttar luften bättre vid lägre varvtal.

NZXT H9 Flow RGB+ är som sagt ett stort datorchassi som gör ett rätt rejält hål i plånboken (kostar 3490 svenska riksdaler) men du får även valuta för pengarna och är utbyggbart i en oändlighet. Det känns rejält, är välbyggt, ger bra kylning med genomtänkta kabeldragningsmöjligheter och har en riktigt läcker design tycker jag med sina glasfönster. Det är enkelt att bygga i med gott om plats och förutom prislappen är det bara den gamla F120 fläkten på bakstycket det enda negativa jag kan tänka mig för den hade behövt fräschas upp lite då den känns rätt billig jämfört med de andra fläktarna som följer med. Snyggt byggt NZXT och hatten av säger jag.

09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Läcker design, gott om plats för stora byggen, smidig att bygga i, kyler bra
-
Lite väl högljudd, kostar mycket pengar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

NZXT H9 Flow RGB+

NZXT H9 Flow RGB+

HÅRDVARURECENSION. Skrivet av Fredrik Lindman

NZXT släpper ett nytt stort datorchassi med glasfönster och dubbla kammare och datortoken Fredrik Lindman har spanat in det...



Loading next content