hårdvarurecensioner

NZXT Relay Headset

Conny gör debut som recensent för hårdvara med ett headset från NZXT. Men glädjen i att få recensera teknik avtog snabbt när ljudet kändes lika platt som Lars Ulrichs trumspel....

Inför varje nytt köp av teknik gör jag alltid tonvis med research. Det handlar alltifrån om att läsa recensioner, listor och artiklar till att prata med kompisar om vad de har, vad de tycker och massor med andra variabler. När jag skulle köpa kylning för processorn till min nya dator blev jag exempelvis rekommenderad vattenkylning från NZXT och har kört det i ett antal år nu och varit supernöjd. Min tilltro till märket som sådant består visserligen bara av en produkt, men det är ju så man skaffar sig en uppfattning om olika tillverkare.

Att välja just ett headset till sin dator eller sin konsol är ofta en rejält snårig djungel och NZXT har valt att slå sig in i en klass där jag rent prismässigt skulle säga är ganska medel, eller kanske något över den. Det finns gott om budget-headset för några hundralappar, och det finns mängder av headset som kryper upp mot en tusenlapp och såklart långt över. Hur man än vrider och vänder på det är det en överfull marknad och jag måste direkt säga att tyvärr imponerar inte dessa. Det är en sak att betala 3-400 kronor för något att mötas av ett "okej" eller kanske snudd på undermåligt ljud där den gamla klyschan "man får vad man betalar för" passar in. Men när prislappen passerar tusenlappen så tycker jag åtminstone att man ska kunna ha lite krav och förväntningar.

NZXT Relay Headset
Med programvaran CAM kan olika ljudprofiler ställas in.

Men, vi kan starta med det positiva. Hur intetsägande och anonym designen med sin helsvarta look än må vara, så fungerar den för mig personligen. Det är rent, enkelt och diskret. Jag gillar också att bygeln för att justera storleken är i aluminium, det känns hållbart och bra och när man tar på sig headsetet så sluter de över öronen och skapar en imponerande noise cancellation-effekt bara för att de stänger ute ljudet så pass bra. Det blir lite varmt efter ett par timmar dock, men de känns bekväma och jag gillar som sagt hur de sluter över mina öron. Vikten är på låga 270 gram och där vissa headset gör sig påminda efter ett par timmar känns dessa faktiskt bekväma hela tiden. Så långt är faktiskt alla intryck bra, inte suveräna, men likväl mer än godkända.

På ledningen sitter en liten volym-kontroll och ett reglage för mute. Mikrofonen är justerbar och dess ljudkvalitet är betydligt bättre än det ljud som kommer ur högtalarna. Rösten hörs bra, det låter rent och naturligt på alla vis. Här har man verkligen lyckats. Jag provade att spela in några ljudklipp, liksom att prata i Discord och ett gäng sessioner i olika spel. Rösten är klar och tydlig och även om den där riktiga närvaron man kan få av en extern mikrofon eller dyrare headset saknas så finns det ändå inte mycket att klaga på här.

NZXT Relay Headset
Med stativet/mixern man kan köpa separat vill NZXT skapa ett sammanhängande ekosystet som också går igen i designen

Men, ljudet håller då tyvärr inte samma klass alls. Så fort man ska lyssna på något blir det väldigt blekt. Det är lite som att all karaktär försvinner, det blir platt, utan tyngd eller direkt bas. I några spel kunde dock ljudet fungera bra - jag kopplade in hörlurarna till Series X-kontrollen (det är en 3.5 mm så den passar allt som har det, det följer även med en USB-adapter för PC) och spelade lite multiplayer och fotsteg och andra ljud hördes fint. Musik och atmosfär känns dock på samma vis som när man lyssnar på musik; platt och identitetslöst. Som en ren jämförelse provade jag tre andra headset i ungefär samma prisklass och till och med mina Logitech G335 som är nästan halva priset kändes betydligt bättre i både karaktär och bas vilket får ses som ett slutgiltigt bevis på att man inte lyckats här. Ska man uteslutande spela ett multiplayer där man bara vill höra exempelvis fotsteg och skottlossning, ja då kan detta fungera. Men då kan man å andra sidan spara pengar genom att köpa något betydligt billigare. NZXT har definitivt satsat på en sansad, klar och neutral ljudprofil, de skriver själv att deras "40 mm drivers provide a neutral sound profile so every in-game sound can be heard clearly and distinctly" och visst - det neutrala fungerar på ljudeffekter, men även om man går för en neutralitet behöver inte det betyda att allt det andra ska skalas ner till ett minimum.

Jag tycker det är synd att ljudet som mest är "helt okej" då jag gillar mycket annat med headsetet, men det som hörs är såklart det viktigaste här och det är svårt att känna sig engagerad över helhetsupplevelsen. Headsetet har via USB-adaptern stöd för DTS och kan simulera 3D-ljud och via medföljande programvaran NZXT CAM kan olika ljudprofiler enkelt ställas in och DTS aktiveras och visst - en liten ökning i omfånget av ljudet finns absolut att få här, liksom att justeringen av EQ kan förbättra ljudet till ens personliga preferens, lite grann. Detta ger dock ingen extra bas eller tyngd, även om tydligheten som ändå finns där blir ännu något klarare. Det är just hela tiden avsaknaden av bas och tyngd som märks mest och är man då personligen inte efter ett ljud i den fållan, så kan såklart detta passa en.

NZXT Relay HeadsetNZXT Relay Headset
Det är åtminstone en väldigt bra mikrofon. Och så finns det i vitt!

Med en enkel men helt okej design och en bekvämlighet som känns bra finns det absolut ljuspunkter, framförallt när man när man då också adderar en tydlig och mycket bra mikrofon. Men så mycket av hörlurar handlar givetvis om ljudupplevelsen och när jag växlar mellan olika modeller från Steelseries, HyperX och Logitech och dessa blir det tydligt att ljudkvaliteten helt enkelt inte håller i det stora bruset av headset som finns att välja mellan.

6 / 10
+
Väldigt bra mikrofon, bygel av aluminium känns stabil och lyxig, lätta och bekväma