Operation Flashpoint

Operation Flashpoint

Låt dig hänföras av den realism som Codemasters imponerande krigssimulator erbjuder, det har vi gjort.

Okay, soldat! Sträck på ryggen, bröstet fram och magen in. Du har precis valts ut till tjänst i det topphemliga uppdraget med kodnamnet: Operation Flashpoint. Dina uppgifter blir många och varierande och även om du måste kämpa med en besvärlig styrning och lite småfel här och där, så ska du nog få en riktig upplevelse ut av det. Anmäl dig nu till vidare briefing. Lediga!

Vi skriver 1985. Det kalla kriget har delat världen i två. I väst är NATO konstant på vakt mot Sovjet och dess allierade. Gorbatjov har precis trätt till makten och är i full gång med att förbättra förhållandet mellan Öst och Väst. Dessvärre är det inte alla som är lika glada över idén. En maktsjuk rysk general har bestämt sig för att ge NATO på nöten, och visar sina avsikter genom att inta en rad mindre östeuropeiska öar som tillfälligtvis kontrolleras av NATO. I rollen som menig Armstrong befinner du dig på en av dessa öar då ryssarna går till attack. Konflikten trappas snabbt upp och om de sovjetiska upprorsstyrkorna inte blir bekämpade snart kan det sluta i ett Tredje Världskrig.

Operation Flashpoint är ett uppdragsbaserat spel, uppbyggt kring två delar, Campaign och Single Mission. Sistnämnda är en rad ensamstående uppdrag som tjänar som god tidsrövare, medan spelets sanna underhållningsvärde ligger i Campaign. Den börjar med dig och resten av din avdelning igång med lite träning på hinder- och skjutbanan, under vägledning från en högt skrikande sergeant.

Single Mission ger dig möjlighet att lära känna spelets grundläggande kontroller, innan händelserna börjar löpa amok på riktigt. De första uppdragen föregår till fots, men det dröjer inte länge innan du också kör jeep, lastbil, tank och flyger i attackhelikopter och A10-stridsplan. Operation Flashpoint är nämligen inte vilket krigsspel som helst. Det är en krigssimulator och det första av sitt slag där du får chansen att pröva lite av varje. Här handlar det inte om någon Rambo-aktig egotripp med "en-man-utraderar-hela-den-sovjetiska-militären". Du är mitt i ett krig där det inte finns plats för blåögda hjältar. Utvecklaren, Tjeckiska Bohemia Interactive, har strävat efter att leverera en realistisk upplevelse där ett skott är dräpande, där man ska förvänta det oväntade, där kaos härskar över krigsområdet, där man överlever genom att göra vad man blir tillsagd men också där man har en viss grad av frihet.

Där den lätta lösningen vore att låta ett uppdrag föregå enbart till fots, i en helikopter eller i en stridsvagn, har utvecklarna valt den svåra vägen. Av de fordon du möter på din väg står de flesta till ditt förfogande. Det vill säga att du kan gå fram till en jeep, sätta dig, köra iväg till en närliggande flygplats, hoppa ut från jeepen, kliva in en attackhelikopter och flyga iväg och angripa en fientlig konvoj, utan att spelet laddar mellan varje byte. Det låter som en utopi, men systemet fungerar mycket bra, även om det är förhållandevis simpelt gjort. De stora flygsimulatorerna ska i alla fall inte känna sig hotade av Operation Flashpoint. Det är dock inte bara militära fordon du får lov att hantera. Allt eftersom du stiger i rang kommer du också kommendera runt med egna soldater och ge dem order vart de ska ta vägen, tilldela mål till varje soldat och så vidare.

Jag är ganska imponerad över möjligheten att hoppa in och ut ur jeepar, lastbilar och helikoptrar precis som man vill, men det är ändå den generella realismen i spelet som vinner flest poäng. Under striderna kommer du ofta uppleva hur totalt kaos råder i stridens hetta och ofta anar man inte vad man ska ta vägen! Det är rätt skrämmande men ger samtidigt en ordentlig adrenalin boost. En annan fräck detalj är ljudet av din puls som ökar när du springer iväg mot ett mål eller när du gör ditt bästa för att undvika kulor och raketer. Uppdragen är mycket varierande och ofta händer något totalt oväntat. Ett exempel: Mitt under en attack på en liten by under rysk kontroll får min avdelning plötslig fly med benen på ryggen, då en rysk stridsvagn närmar sig i full fart. -nnu mer gripande blir det då du under en standard patrullering plötsligt står ensam i en skog med en avdelning ryska elitsoldater på jakt efter din skalp! Spring för livet.

Nu vore det säkert väldigt trevligt ifall denna recension slutade redan här med massor av ros och vackra ord, men träd växer som bekant inte in upp i himlen. Operation Flashpoint är ett ambitiöst projekt och utvecklarna har försökt pressa in så många detaljer som möjligt i spelet, för att ge en annorlunda upplevelse av digital krig än vad t.ex. Delta Force IåII har kunnat prestera. Och visst är resultatet är imponerande! Det råder det inget som helst tvivel om.

Jag har aldrig tidigare upplevt ett spel med möjlighet att köra i lastbil och flyga A-10, vilket gjort mötet med Operation Flashpoint mycket behagligt. Mindre behagligt har det dock varit att stöta på spelet styrning och den mängd småfel som förtar den annars så vackra bilden spelet målar upp. I och med att spelet varken är ett rendyrkat FPS eller en flygsimulator har man varit tvungen att designa ett grafiksystem som kan lite av varje. Resultatet har blivit att styrningen är något oprecis och slö, speciellt till fots. Man kan inte gör samma snabba rörelser och byten från sida till sida (strafing), som man t.ex. kan i Counter-Strike eller Quake. När man ska ut och flyga ska man förse sig med massor av tålamod. Att komma upp i luften är förvisso inget större problem, men att ta sig från A till B är mer komplicerat. Det är lätt att överstyra, så man plötsligt störtar mot marken eller missar ens mål med flera hundra meter. Det gör den första tiden med spelet till en något frustrerande upplevelse.

Knappt så frustrerande men icke desto mindre irriterande är de grafiska och ljudmässiga buggarna överallt. Det är annars inget fel på detaljerna i den 3D värld du befinner dig i. Varje soldat har sitt egna unika ansiktsdrag, alla fordon och plan ser ut som de gör i verkligheten, in i minsta detalj, och landskapet framstår mycket naturtroget med öppna slätter, små bondgårdar och stora mörka skogar som närmast sluter sig samman runt dig. Därför är det förargerligt att man allt för ofta ser vägelement som närmast svävar ovanför marken. Eller dörröppningar som plötsligt försvinner för att sedan dyka upp igen. Ljuden har också en underlig tendens till att ibland bli väldigt låg, om det nu inte försvinner helt och hållet vill säga.

Felen i spelet är många och det värsta är att det kommer skrämma iväg några spelare innan de får syn på Operation Flashpoints andra kvaliteter. Tålamod är kodordet, för beväpnad med det kan man lära sig den något frustrende styrningen och acceptera de små felen i grafik och ljud. Jag hoppas och ber att en patch ges ut så snart som möjligt, och att problemen rättas till, men jag hade föredragit att Bohemia Interactive och Codemasters spenderat mer tid på att ordna till felen redan från början. Det hade kanske också gett möjlighet att använda lite mer tid på multiplayer delen. Den är förvånansvärt tunn, med bara fem uppdrag inklusive de klassiska Capture the Flag och Co-Operative alternativen. Givetvis är det skoj med all frihet man har, men fem uppdrag är för lite. Tack och lov kan med med den medföljande editorn skapa egna uppdrag när man tröttnat på de som ingår. Dessutom har det utlovats en rad patchar under sommaren, bl.a. med fler multiplayerbanor.

Operation Flashpoint har varit något av en utmaning att recensera, då spelet är lite av en paradox. På ena sidan har vi spelets design, historien och delvis och grafiken, som vittnar om en stor arbetsinsats från utvecklarens sida. Önskan om ett annorlunda och betydligt mer realistiskt krigsspel skiner klart igenom. Och gillar man krut, krig och kanoner kan man helt enkelt inte vara utan Operation Flashpoint.
På andra sidan har vi de olika felen i spelet, som man inte kan tillåta sig att se igenom fingrarna på. Styrningen är min största käpphäst, men också svårighetsgraden är svår att tolerera , ett skott och man är död. Det är kanske mest realistiskt i längden, men när man nästan klarat ett svårt uppdrag och träffas av en endaste kula är det surt... men så är det ju i krig. Det korta av det långa är att Operation Flashpoint är ett ganska imponerande spel.

8 / 10
+
Den mest realistiska återgivelsen av krig så här långt