Outrun 2

Out Run 2

Soligt, snabbt och störtskönt då kungen av arkadhallarna återvänder. Petter är mer än lovligt nostalgisk över Out Run 2!

Första gången jag spelade Out Run 2 var i en skraltig arkadhall i Las Vegas och jag lämnade upplevelsen med en enda tanke i mitt huvud: Hur i hela friden ska ett såhär pass enkelt och innehållslöst spel kunna konkurrera med konsolracers såsom Burnout 3 och Need for Speed: Underground 2? Svaret är lika enkelt som självklart efter att ha spenderat en hel vecka med Xbox-utgåvan. Segas patenterade spelglädje övervinner allt. Det spelar liksom ingen roll att Outrun 2 är lika ytligt som en uppsminkad såpaskådis. Det spelar heller ingen roll att många av de Live-funktioner, flerspelarlägen, turneringstävlingar och modifierbara bilmodeller vi idag kräver och förväntar oss av ett bilspel inte heller finns med. Nej, Out Run 2 är ytligt och innehållslöst och samtidigt som jag hatar det för dess korta livslängd älskar jag det passionerat tack vare den superba och omedelbara spelbarheten. Paradoxalt så det räcker, jag vet. Men testa själv och känn hur en märklig känsla av omedelbar hatkärlek växer sig allt starkare... efter ett tag går det inte att värja sig. Faktum är också att ytligheten visar sig vara något av en illusion då jag hela tiden återkommer, hittar nya sätt att tackla banorna på och timmarna adderas till den sammanlagda tid jag spenderat bredvid blondinen.

Sega har alltid prioriterat rätt i sina arkadspel och har därför också styrt genren under många år, inte minst på racingsidan. Virtua Racing, Sega Rally och Daytona USA är tre perfekta exempel på Segas racingkompetens för att inte tala om spelet som startade allt, för 18 år sedan. Out Run var i sitt ursprung banalt enkelt. Sol, sandvita stränder, slimmade sportbilar och en slank blondin. Det som lockade förutom en klockren presentation, var den (för den tiden) öppna spelstrukturen.

Jag minns mycket väl första gången jag såg Out Run i en smutsig arkadhall i Spanien. Benen räckte inte riktigt fram till pedalerna vilket gjorde att jag istället halvlåg i kabinettets förarstol och knappt såg vad som skedde på skärmen. Krockade säkert med alla palmer i hela spelet men gav trots detta inte upp. Väntade ihärdigt på min nästa tur i den slingrande kön av spelsugna semesterfirare och stod sedan där (eller låg i förarstolen) resten av den soliga semesterveckan. Att då, 18 år senare, spela uppföljaren känns fnissframkallande roligt och givetvis blir jag våldsamt nostalgisk. Out Run 2 är väl egentligen mer av en re-make än en fullfjädrad uppföljare, om man ska vara helt krass. Det ser, spelar och luktar precis som det ska, och en stark känsla av hemtrivsel uppenbarar sig nästan omedelbart. Visst har det piffats upp med lite nya spellägen, men i grund och botten är det uppläggsmässigt samma klassiska spel. Du väljer en av tolv olika Ferrari-bilar (F40, F50 360 Spider, Testarossa, Dino, Enzo, GTO, Daytona och 246 GTS med flera), stampar gasen i botten och susar fram på vidsträckta och solstekta landsvägar. Den enda stora spelmässiga skillnaden är att det nu går att ställa sitt glänsande vrålåk i extrembreda asfaltssladdar, något som fungerar utmärkt och känns precis sådär sanslöst överdrivet som det ska vara.

Förutom det självklara arkadläget går det att spela via Live vilket givetvis ger ett i övrigt kort arkadspel en rejäl dos extra livslängd. Du kan utmana polaren längs spelets vidsträckta landsvägar på traditionellt sätt eller ladda ned andra förares spökbilar och tävla mot dem. Live-läget fungerar bra och att tävla mot varandra i Out Run 2 är riktigt lyckat. Det går även att spela något som kallas Heart Attack Mode där du får olika uppdrag av blondinen som sitter i passagerarsättet. Det kan handla om att köra om ett visst antal bilar, köra på koner eller hålla bilen inom ett färgat körfält. Ett annat tillskott är Mission Mode som innehåller 101 Crazy Taxi-liknande småuppdrag som kan handla om allt från att räkna ut matematiska algoritmer genom att köra över rätt siffror som finns målade på vägbanan till att vinna över speciella motståndarbilar. Genom att klara de utmaningar som finns i Mission Mode låser man upp så kallade Mission Cards som sedan fungerar som valuta för att köpa sig till låsta hemligheter såsom fler banor och bilar. På det stora hela har Sumo Digital lyckats väl med att skapa mer spelmässigt djup i konsolversionen. För mig är dock Out Run 2, trots tillkomna Mission Mode och Heart Attack Mode, en sån där härligt lättillgänglig, beroendeframkallande arkadupplevelse som gör att jag spelar en halvtimme åt gången snarare än flera timmar i sträck men istället återkommer flera gånger per dag bara för att prova och se om inte den där speciella tiden går att förbättra. Det är lättsamt och underhållande på ett sätt som väldigt få spel lyckas åstadkomma.

Grafiskt är konverteringen en perfekt återgivelse av det bedårande snygga arkadspelet och en visuell hyllning till originalet. Miljöerna är storslagna och omfattande, detaljerna många, färgsättningen varierad och sprudlande grann. Vädereffekter, partiklar och rök fungerar utmärkt. En stor eloge till den oerfarna engelska utvecklaren Sumo Digital som fick förtroendet att konvertera spelet till Xbox. Många av spelets banor är nyversioner av de gamla vägarna med en del välkomna förändringar. Vad som annars gör Out Run 2 speciellt när det kommer till bandesignen är de stora höjdskill-naderna som skapar en berg-och-dalbaneliknande magsugskänsla då man stampar gasen i botten längs en djup nedförsbacke.

Out Run 2 förvaltar sitt 18 år gamla arv på absolut bästa sätt och är, utan att ändra för mycket och ändå inte kännas föråldrat, en väldigt bra fortsättning på ett kultklassiskt spel. Om du är trött på all understyrd kurvtagning i spel som Gran Turismo eller Project Gotham Racing 2 och längtar till arkadhallen är detta definitivt något för dig!

Outrun 2
Outrun 2
Outrun 2