God of War: Ragnarök släpptes för knappt två år sedan till Playstation 4 och 5 och blev en enorm succé, både när det gäller betyg och försäljning. Slutet på Kratos nordiska saga var en potentiell Game of the Year-kandidat och det enda spelet som verkligen hade en chans att hindra Elden Ring från total storslam det året.
Nu har God of War: Ragnarök lanserats till PC, och även om man skulle kunna tro att det var förutbestämt att bli framgångsrikt efter att det första spelet blivit en stor hit till formatet, verkar det som att PC-spelare inte är lika intresserade av den andra omgången av Nine Realms. Enligt SteamDB nådde spelet en topp på bara 22 967 samtidiga spelare när det lanserades i torsdags (och under fredagen lyckades det klättra upp till 25 796). Det är mindre än en tredjedel av det förra spelets topp, som var 73 529 samtidiga spelare vid premiären i januari 2022.
Kanske ser PC-spelare inte längre Playstation-spel till Steam som en nyhet, kanske är det för mycket konkurrens, kanske har marknadsföringen varit för osynlig - men vi tvivlar att Sony är särskilt nöjda med detta. Förhoppningsvis ska siffran kunna växa lite under helgen, men att det ska toppa 2018 års God of War (som alltså släpptes till PC 2020) känns just nu osannolikt.
Varför tror du att God of War: Ragnarök fått en förhållandevis trög start till PC?