Overkill's The Walking Dead

Overkill's The Walking Dead

Trots ett på förhand mycket lovande upplägg och skickliga utvecklare, vill det sig inte riktigt för Overkill's The Walking Dead som mest känns ihåligt och spartanskt...

Allt, precis allt med Overkill's The Walking Dead har lockat mig på förhand. Upplägget har känts klockrent med Left 4 Dead-inspirerade premisser, grafiken har sett vansinnigt bra ut, upplägget har verkat originellt och jag har verkligen tyckt att detta användande av Walking Dead-licensen känns smart. Lägg till det att Overkill Softwares Payday har varit en underhållande "evergreen" som fortsatt att roa sedan premiären för fem år sedan och kontinuerligt byggts ut på ett bra sätt med relevant innehåll.

Kort sagt, byggstenarna för något som kunde bli en modern klassiker fanns här. Jag skriver "fanns", för nu har jag spelat spelet ordentligt, och jag vet nu att nästan inget av detta blev som jag hade tänkt mig. Overkill's The Walking Dead är ett spel byggt på ej infriade löften och saker som verkligen inte levererar som de borde.

Overkill's The Walking Dead
Att brassa på med skjutvapen är ett säkert sätt att attrahera walkers.

Om du missat premisserna så handlar det alltså inte om ett storydrivet spel, utan om ett äventyr helt tillägnat co-op där du snarast skapar dina egna äventyr. Tanken är att du och tre andra spelare ska gå på äventyr ihop och samla in förnödenheter till ert läger. Men till skillnad i många andra spel fylls ditt lag inte upp av datorkontrollerade spelare, utan du måste köra med människor. Kanske är det realistiskt och visar problemet med överlevnad i zombie-apokalypser, men att hitta samarbetsvilligt folk är inte det lättast.

Lite för ofta blir det Leroy Jenkins över alltihopa när någon får för sig att skjuta och attrahera zombies i när och fjärran, eller bara har annat för sig så gruppen blir lidande. Inte blir det heller bättre av att det inte finns ett inbyggt system för chat i spelet, vilket ytterligare försvårar kommunikationen med folk du inte känner Dåligt omspelningsvärde, saknar röstchat, styltig spelkontroll, saknar variation, banal artificiell intelligens, kräver bra medspelare (jag vet att det kan lösas extern på flera sätt, men alla har inte alla program och det är en faktor som förvårar något som självklart borde funnits inkluderat). Du kan dock spela med färre personer, men svårighetsgraden verkar inte skalas ner, så det blir enormt mycket svårare om du inte har ett fullt lag.

Overkill's The Walking Dead
Spelkontrollen är ofta så styltig att du lätt gör oavsiktliga misstag.

Trots flera actionfyllda trailers ett gott urval av blytunga krutpåkar, handlar Overkill's The Walking Dead snarast om att agera obemärkt. Zomb... f'låt, walkers är såsigt långsamma och egentligen helt ofarliga en och en. Det är istället när de kommer i grupp det blir jobbigt att klara sig med livhanken i behåll. Därför handlar det ofta om att ta alternativa rutter och framför allt begagna sig av närstridsvapen. En ljudmätare indikerar hur mycket oväsen du för, och en brandyxa i kraniet på en odöd gör jobbet lika bra som en kula men låter såklart betydligt mindre.

Eftersom tonvikten i strid alltså därmed främst ligger på närstridsvapen, kunde man ju tänka sig att detta skulle vara ett lika intressant, som intrikat system. Men icke. Utan att vilja misskreditera Diablo III på något sätt, så känns det som att det fungerar på ungefär samma sätt här och kan kommer på mig själv med att finesslöst hamra på knappen för närstrid när fienderna tornar upp sig. Om du och ditt team dör, finns heller inga checkpoints, så det är bara att starta om de ofta timmeslånga uppdragen.

Overkill's The Walking Dead
Grafiskt sett är Overkill's The Walking Dead helt okej, men det känns verkligen inte som ett fullprisspel.

Jag har spelat väldigt mycket Warhammer: Vermintide 2, förvisso ett actionspel av sällan skådat slag där fienderna ska mejas ner i drivor, under året som har flera gemensamma drag med Overkill's The Walking Dead likt bland annat det faktum att det kretsar kring co-op och övervägande närstrid. Där Vermintide 2 är otroligt finessrikt och tillfredsställande med brutal tyngd i allt som sker, blir detta aldrig mer spännande än att frenetiskt trycka på en knapp.

För att fortsätta liknelsen med Vermintide 2 så har det spelet olika klasser du kan välja ifrån för att få en balanserad grupp krigare som går på äventyr. Skillnaderna mellan karaktärerna är milsvid och varje person kommer behövas på olika sätt vid olika tillfällen. Det händer även i Overkill's The Walking Dead att du verkligen behöver använda Heathers armborst eller Aidans tank-förmågor - men oftast spelar det kvitta så inte heller detta gör någon väsentlig skillnad och bidrar till samma variationsfattigdom.

Det här hade lätt kunnat avhjälpas genom olika vapen, tillbehör och annat, men faktum är att jag inte märker någon större skillnad på tillhyggena heller och striderna ger mig inte annat än samma slentriantristess. När jag mellan uppdragen får chansen att levla upp mig själv och min utrustning bidrar det till en likgiltighet där jag inte riktigt bryr mig. Det blir som menytragglande mer än något roligt som i exempelvis Vermintide 2, just för att skillnaderna är så obetydliga.

För att göra allt värre tycker jag inte heller stealth-bitarna är särskilt underhållande. Detta är själva kärnan i spelet, att obemärkt kunna ta sig runt stora mängder walkers för att få med sig livsviktigheter till egna lägret. Men spelkontrollen är så styltig och fiendens uppmärksamhet så slumpmässig att jag ofta drar på mig horder utan att alls känna mig skyldig till att det gick snett.

Overkill's The Walking Dead
Många av uppdragen påminner om Zombies-läget i Call of Duty: Black Ops 4 där du ska försvara ett område mot vågor av fiender.

Nästan ännu värre blir det mot mänskliga fiender och det rivaliserande, datorkontrollerade gänget The Family. De tenderar att skjuta direkt när de ser mig och därmed attrahera alla walkers som finns i närheten, och inte heller slutar de hosta hett bly. Det känns som gammaldags artificiell intelligens programmerad att kontinuerligt beskjuta dig till varje pris och därför är inte heller dessa fiender särskilt roliga att slåss mot.

Lika förtjust som jag varit över det som visats upp från Overkill's The Walking Dead under året, lika konfunderad har jag varit över att det liksom smugits ut information. Och premiären bara kom utan någon större uppmärksamhet. Efter att ha spelat Overkill's The Walking Dead tror jag mig ändå veta varför. Det här känns helt enkelt inte helt färdigt. Det finns så mycket bra och påkostat innehåll, en stabil grund, som sedan inte fogats ihop på ett bra sätt.

Overkill's The Walking Dead
Overkill's The Walking Dead kan underhålla korta stunder med tre goda vänner, men även då finns klart bättre alternativ.

TV-serien The Walking Dead har tappat i popularitet, Telltale gick omkull så den draghjälpen försvann och jag tycker det känns som att man helt enkelt varit rädda för att varumärket skulle bli ointressant innan spelet hann ut. Därför har man stressat ut det och inte alls dragit nytta av beståndsdelarna. Medan jag lirade banorna i Left 4 Dead 2 och Warhammer: Vermintide 2 om och om igen, så tappar jag här sugen snabbt.

För att loot och levande ska kännas intressant måste det omedelbart leda till något nytt och variation, samt att spelbarheten måste vara så bra att det tål att spelas om och om igen. Inget av detta får jag från Overkill's The Walking Dead som jag tyvärr måste ge ett underkänt betyg, dock med brasklappen att det ändå finns en stabil grund här och med lite tid och kärlek så kan detta kanske bli något i slutändan.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+