Overpass 2

Overpass 2

Ett racingspel med tuffa utmaningar och krävande körning off-road. Conny har tagit på sig sin rosa säkerhetshjälm och gett sig ut på banorna...

Det är ofta värt att applådera utvecklare som gör något annorlunda. Det behöver inte vara sprillans nytt, men något fräscht från det vi vanligtvis matas av. Därför kändes Overpass 2 till en början lite spännande, ett slags off-road racingspel med varierande fordon och likaså utmaningar. Någon slags blandning mellan Playstation 3-releasetiteln Motorstorm och spelet Mudrunner där kanske framförallt det sista exemplet kräver en lite mer noggrann förklaring. För, Overpass 2 är ungefär lika stora delar racing som just kampen mot underlaget. Flertalet banor har ett sådant av sten, däck och andra typer av hinder. Ibland ska man köra uppför sluttningar som redaktör Mäki brukar fjällvandra i och det gäller att förstå terrängen och skifta snabbt mellan de tre olika körlägen som dina fordon har.

Spelets första bekymmer, förutom jobbiga röster och mycket pill i menyer, är hur inkonsekvent just all fysik som spelet vill simulera är. Du kan köra på en sten mindre än en normalstor fisk och din gubbe slungas av sin ATV, medan du andra stunden kan bestiga klippavsatser som är så branta att man nästan skrattar åt det faktum att fordonet ens får grepp. Det är en mix mellan att känna vinden i håret på snabba raksträckor och att köra fast med ett hjul och svära åt att man inte kommer loss. Inget för den utan tålamod alltså, och tyvärr inte särskilt kul. Vilket är en besvikelse när konceptet i sig är lovande.

Overpass 2
Här finns hopp om något roligt längst spelets racksträckor, men de grusas snabbt.

I karriärläget pillar man mycket med saker som att anställa medlemmar till sitt team, skaffa sponsorer, uppgradera och forska fram nya saker. I menyer skymtar karaktärer förbi, som ser ut som om de hängde med från föregående, kanske till och med ännu tidigare än så, generationens konsoler och även om spelet på banorna stundtals känns okej så imponerar det inte alls rent visuellt med en förhållandevis plastig känsla på omgivningarna. Slår man på högre upplösning eller raytracing sjunker bildhastigheten och det vill man ju inte, men ärligt talat känns nästan alla grafiklägen likadana. Rösten som räknar ner inför varje lopp känns som något slags internskämt där någon praktikant fick spela in en testslinga och den blev kvar. Nästan lika störande är rösten som säger att han "inte ska störa dig förens nästa tävling" och den usla musiken. Den är verkligen helt gräslig. Som att man funnit tracks i något sådant där gratis studioprogram där de digitala trummorna blandas med platta ljud från fordon och publik.

Overpass 2Overpass 2
Det visuella känns medelmåttigt, om än med några snygga visuella effekter.

Varje tävling består av tre moment. Med tre olika fordon. ATV, UTV och Rock Bouncer. Vad som gäller för alla dessa fordon är att skifta mellan fyrhjulsdrift, framhjulsdrift eller differentialspärr som används för att bättre kunna ta sig an den förrädiska terrängen. Dina placeringar på varje tävling räknas samman till en totalsumma. Man tar man sig genom ett långt karriärläge i hopp om att klättra upp en division vid slutet. Innan dess har man hunnit syna de spruckna sömmarna så mycket att det märks alltför väl att spelets ambitioner tydligt står tillbaka av ett ganska medelmåttigt utförande. Allting känns, till skillnad från terrängen man försöker bemästra, rätt platt och snudd på lite billigt i sitt utförande. Det är en upplevelse som definitivt försöker vara lite annorlunda än rena racingspel med sin tuffa utmaning gällande fysik men inte bjuder på någon bra körkänsla. Underlaget kan se lerigt och välkomnande att slira runt i, men fordonfysiken känns inte tillräckligt bra. Det känns ganska ironiskt att ett spel vars terräng ska utmana och påverka inte lyckas med den simulering som borde vara enklast, och lervällingen känns mer som en påklistrad effekt snarare än något som däcken verkligen gräver ner sig i och att försöka slira genom en kurva är en uppvisning i styltig körkänsla.

Overpass 2Overpass 2
Det blir mycket pill i menyer, som är tråkiga liksom de karaktärer som skymtar i dessa.

Jag tycker också spelet snurrar bort sig själv i menyer och allt som skall fixas med mellan tävlingarna. Man ska anställa folk till teamet, det ska in i garaget och det ska uppgraderas färdigheter. Det är väldigt mycket som ska göras innan man spolar fram kalendern till nästa tävling, och väl där känner jag mig heller inte särskilt förväntansfull för det jag ska göra. Varje gång en ny bana presenterades tänkte jag att det skulle bli kul att tävla och bli bättre på den, men förutom vissa passager av svårare terräng ser jag liksom ingenting här som inte gjorts betydligt bättre i andra racingspel jag kört.

Att ändra körstil för att ta sig över sten, stock och upp och nerför backar har en viss utmaning. Det finns väldesignade sträckor och vissa partier som absolut fångar någon slags känsla av vad utvecklarna velat åstadkomma. Att dela upp tävlingarna i tre olika moment är också en smart ide och skapar en slags variation. Men jag letade hela tiden också efter den där kicken, det roliga och det tillfredsställande i att spelet bjuder på en annorlunda slags utmaning och den kicken saknas här.

Overpass 2
Om man längtat efter att bestiga saker, ja då kanske, kanske detta kan vara något för en.

Man skulle kunna argumentera för att racing ska vara racing. Det ska gå snabbt och absolut, jag köper det. Jag kan ändå se något slags existensberättigande i denna typ av utmaning, men när exempelvis då fysiken känns inkonsekvent, det visuella känns förlegat och spelet håller dessutom tillbaka mycket av glädjen genom att begränsa mig som spelare. Vid ett tillfälle såg jag exempelvis vad jag tänkte var en bättre brant att klättra uppför men nejdå, det fick jag inte. En genväg på en annan bana bestraffas också för att jag var utanför den tilltänkta vägen och när småsten kastar av min förare från sin ATV, ja då får jag också tidsstraff. Att hålla sig inom koner och flaggor är också ett måste ifall spelet inte ska kasta extra sekunder på din totala tid när du är i mål.

Overpass 2
Grått och stentrist.

Det är lite saker som ovanstående som fått mig att ställa frågan: "Varför hatar ni när jag har kul?" i ett försök att finna någon slags underhållning och körglädje i detta. Här finns några positiva aspekter i form av att bra draw distance som gör det enklare att planera körningen när den är så pass tydlig och i stort sett fri från att föremål plötsligt poppar in i bild. Eftersom jag spelade det på Playstation 5 så tycker jag också att de adaptiva knapparna gjorde det hela lite mer inlevelserikt och på några banor har jag funnit partier som faktiskt varit rätt underhållande och snyggt designade.

Med dessa små glimtar om något annorlunda och skojigt bakom en blek yta och något som gällande spelglädje mest känns som en axelryckning, så är då Overpass 2 på många vis ett slags bevis på att utförandet är betydligt viktigare än ambitionen. Att man också måste förvalta och göra något underhållande av den idé man faktiskt har och att alldeles för många brister gör att slutresultatet som bäst blir okej. I ett spelår som detta så känns det inte riktigt som något man bör nöja sig med.

Overpass 2
5 / 10
+