Pac 'n Roll

Pac 'N Roll

Vad är runt, gult och lyder din pennas minsta vink? Pac-Man såklart! Den lilla hjälten återvänder till Nintendo DS för att visa upp sig från en ny, ganska innovativ, sida.

Ibland blir man besviken. Titlar man trott starkt på i månader visade sig vid efterlängtad spelsession vara allt annat än bra. Sådana tillfällen händer ganska ofta, men motsatt situation inträffar däremot mer sällan. Men nu är ett sådant tillfälle. Pac 'N Roll överraskade med sina kvaliteter och även om spelet visserligen har brister så är det ändå enormt mycket bättre än jag först trodde. Det som till en början verkade vara en tunn, innehållslös titel visade sig egentligen vara en tunn, innehållslös titel som är riktigt välgjord.

Pac 'N Roll tar väl användning av pekskärmens möjligheter - inget tryckande på knappar eller joxande med styrkorset - det är pennan som gäller. Med den tryckt mot skärmen leder jag det ostliknande föremålet (Pac-Man för er som inte förstår sig på metaforer) genom banornas utmaning och faror. Gemensamt för samtliga banor är deras välgjorda design som bjuder på både svåra utmaningar men även finurliga klurigheter som helt enkelt är förbannat underhållande. Jag har faktiskt inte haft så roligt med Pac-Man sedan 1985, inte vad jag kan minnas just nu i alla fall. Det finns sex världar att ta sig igenom som är uppdelade i fem banor där den sista är en för spelgenren obligatorisk bossbana. Bossen utgörs av en riktig onding som rövat bort Pac-Mans nära och kära, men det görs inte alltid så lätt. Precis som övriga banor blir bossbanorna svårare och svårare, dock aldrig hårslitande svåra.

Själva spelmekaniken är ganska enkel. Man använder sin pekpenna (tumgrejen fungerar dåligt) till att rulla Pac-Man längst banor i samma anda som Super Monkey Ball eller Marble Madness. Förutom Pac-Man-seriens välkända spöken som vill göra livet surt för vår gula hjälte så måste du även tampas med både gravitationens och vindars krafter. Även kända fenomen såsom friktion gör det stundtals oerhört svårt att förflytta sig åt ett önskat håll. Alla dessa hinder hanteras suveränt av spelet och mina pennrörelsers påverkan på Pac-Man är övertygande och aldrig konstiga. Man har från Namcos håll tänkt till och verkligen ansträngt sig för att göra Pac ’N Roll till något annat än ett simpelt dussinspel.

Efterhand som man klarar de banorna i story-läget så låses fler spellägen upp och även bonusspel som till exempel det gamla hederliga Pac-Man-originalet. För varje bana kan man låsa upp två spellägen som bjuder på ytterligare utmaningar som kräver mer pennföring än något annat spel jag spelat till Nintendo DS. Spelläget Time Attack är precis som det låter ett läge där du ska ta dig igenom banorna så fort som möjligt. Det blir lite som ett racingspel där det gäller att hålla tungan rätt i mun och verkligen göra rätt sak vid rätt tillfälle. För att få guldmedalj krävs nästan utopisk precision som jag endast lyckats med ett fåtal gånger, men dessa tillfällen var dock ack så tillfredsställande. Det andra läget man låser upp är Challenge-mode som också handlar om tid men förutom att ta sig igenom banorna så fort som möjligt så gäller det även att äta alla gula ploppar på vägen. Challenge-mode har, precis som Time Attack, en tilltagen svårighetsgrad vilket faktiskt är tvunget. Spelets huvudspel är nämligen tyvärr ganska snabbt avklarat så dessa extrautmaningar är behövliga för att skänka Pac ’N Roll en godkänd livslängd.

Men framför allt är Pac 'N Roll en stor överraskning som bjuder på underhållning väl värd uppmärksamhet. Men Pac 'N Roll är så pass kort att det är svårt för mig att rekommendera ett fullprisköp, trots spelets många kvaliteter. Spelar man en bana då och då så uppnår man visserligen en hyfsad längd men sträckspelar man är Pac 'N Roll för snabbt avklarat. Roligt är i alla fall att den gula retroploppen fått en renässans och lyckats medverka i två (PacPix är det andra) bra spel i år till Nintendo DS.

Pac 'n RollPac 'n RollPac 'n RollPac 'n Roll
7 / 10
+