Svenska
Gamereactor
recensioner
Palworld

Palworld (Early Access)

I en stor och vidsträckt värld har Conny gett sig ut för att samla resurser, bygga en bas och framförallt: Försöka fånga alla...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att spel hämtar inspiration från sådant vi redan är bekanta med är inget nytt. Ibland blir det bra och ibland något som mest känns som en blek kopia eller rentav ett skamlöst plagiat. Som mest intressant kan det oftast bli när man tar just inspiration från andra saker samt sätter en ny originell spinn på det hela. Palworld är absolut många saker vi redan sett, det går inte att sticka under stol med att de flesta av dess ingredienser inte direkt är särskilt unika och man kan enkelt namnge dess inspirationskällor på löpande band. Ändå gör det inte så mycket att Palworld är en sällsam mix och det förstör inte spelupplevelsen trots att vissa saker känns och ser lite väl lika ut de titlar som influerat denna. För här finns också en dos av något eget, även om det till en början kan vara svårt att hitta det bland denna ganska bisarra blandning av allt denna upplevelse är.

För vi bjuds på mycket och allting är inte så simpelt som det först kan verka, men tack vare en smidig genomgång av vad som bör göras först lär man sig allt steg för steg och efter att ha lagt en solid grund, byggt de första sakerna i sitt läger och fångat sina första varelser, här kallade Pals, så inser man främst dessa saker; det är väldigt beroendeframkallande men också ganska repetitivt och tidskrävande. Man får ha en stor dos av tålamod, skapa sina egna små äventyr och framförallt måste man tycka att det detta bjuder på är roligt för att man ska spendera någon längre tid med detta. För just tid, ja det är något som Palworld kräver av dig i de flesta avseenden och ju mer du ger det, desto roligare har man och desto mer effektivt blir allt som spelet har att bjuda på i slutändan.

Palworld
Det hela börjar med en primitiv boning och en säng.

Det bjuds inte på någon berättelse. Du vaknar upp och så är det dags att börja samla, bygga och fånga. Som tur är så inser man snabbt att det mesta är väldigt roligt och även om saker då tar tid och ibland känns lika klumpiga som omständliga så räcker det att stå på en höjd och blicka ut över den enorma världen för att lusten till äventyr ska väckas. Palworld är lika många delar att samla föremål som att sedan bygga saker, sedan gäller det då att i något som känns lite väl som en skamlös Pokemon-kopia fånga varelser med hjälp av en Pal Sphere. Sedan kan dina små ihopsamlade kompanjoner användas i strid, men framförallt så kan de användas för att sköta sysslorna i ditt läger där man tillbringar en hel del av tiden. Att se hur de små varelserna rusar runt och vattnar odlingar, samlar resurser eller rusar till din hjälp när du ska bygga något är väldigt roande.

Detta är en annons:

I den vidsträckta finns över hundra olika Pals att fånga, och deras olika egenskaper gör också att de kan bidra med olika saker i din evigt expanderande bas. För efter att ha byggt ett litet skjul, ställt en säng på plats och så sakta börjat gå upp i nivå (något som görs allra mest effektivt just genom att fånga Pals) räcker det med att kika bland menyerna för att se att det finns väldigt mycket att bygga och syssla med. Trots att här då inte finns någon direkt story och att man snabbt greppar vad som erbjuds så kan man ägna tid åt väldigt mycket. Det känns liksom alltid som att det finns något att göra trots att spelet i sig har rätt snäva ramar. Mixen av att du ska samla, bygga och fånga är ett lyckat drag där varje ny spelstund gör att du ägnar tid åt det du känner för just då.

Palworld
Med jämna stunder ger man sig ut för att fånga Pals. Du kan även ha med ett gäng som sällskap.

Precis allting du gör, bygger, samlar och fångar gör att både du och de små varelserna får erfarenhetspoäng och blir starkare. I grunden är det ett klassiskt upplägg att högre nivåer ger dig möjlighet att bygga nya saker, fånga starkare varelser, vara mer effektiv gällande allt. Man hamnar lite i en cirkel av att samla och bygga men samtidigt blir sysslorna smidigare och snabbare ju mer tiden går. Vill man så går det dessutom alldeles utmärkt att plocka med sig några av dina Pals och ge sig ut och utforska världen och även om den känns ganska tom så är varje beståndsdel här ändå något som bidrar till variationen. Framförallt är det roligt att hela tiden känna att det finns nya saker att låsa upp och upptäcka för varje nivå som man går upp. Jag hoppas dock att världen fylls med lite mer interaktioner och saker att upptäcka med tiden.

När det kommer till att skapa sin bas finns här mycket möjligheter. Det är dock synd att just byggandet inte erbjuder någon möjlighet att ändra färg eller design på det du kan skapa. Men i takt med att timmarna går börjar man också förändra sitt läger, ställa kistor för att förvara resurserna man samlar på sig vid rätt platser och är de bara innanför lägrets gräns slipper man hämta resurserna när det ska tillverkas något. Det räknas in till den totala skörd du har och detta är en sådan enkel liten sak jag kan uppskatta. Saker som träd och sten väger en hel del, och det behövs mycket av det, och man kan inte bära alltför mycket utan att ens karaktär blir långsam eller inte kan röra sig alls. Det gäller att lära sig spelets regler för att man inte ska ska bli frustrerad och även om jag kan känna att vissa begränsningar är lite väl hårda och tiden allting tar är rätt utdragen, så är det också processer som finns där just för att du med tiden ska lära dig att minimera dessa.

Detta är en annons:
Palworld
Det finns fem stora torn och varje bjuder på en svår strid mot en boss.

Något jag verkligen uppskattar är att resurser finns i mängder. Det är enkelt att samla på sig hundratals av varje och allt eftersom du utökar nivån på ditt läger får du också möjligheten att bygga flertalet sådana. Så finner du en fin plats med bra närhet till resurser kan du bygga en ny bas där. Dock går det inte att flytta det du byggt utan du måste förstöra (du får dock tillbaka samtliga resurser) och bygga det på en ny plats vilket känns väldigt märkligt. Ett tips är därför att försöka finna bra ytor att bygga dina saker på från första början.

När du går upp i nivå med din karaktär finns här olika egenskaper att lägga det på, såsom mer hälsa, starkare attacker eller att du kan bära mer eller tillverka saker snabbare. På samma vis är då alla Pals du har i din bas också sådana som ska effektivisera allting och det är just här möjligheten att spela det mycket på ditt eget vis finns. Jag applåderar faktiskt utmaningen och tiden saker tar, för det gör att det hela tiden känns belönande. När jag många timmar senare expanderade till en andra bas såg jag till att framförallt placera Pals som samlade resurser i den och inom kort hade jag hundratals av allt jag behövde. När man börjar bli riktigt införstådd i hur allting fungerar så växer spelet enormt och med utökade möjligheter så utökas också spelets underhållning.

Palworld
Fina vyer finns det gott om.

Något som man får tillverka massor av är så kallade Pal Spheres som man fångar de små liven med. Sedan gäller det att få ner deras hälsa så att procentchansen att fånga den blir tillräckligt hög och sedan kastar du då denna bollen på dem. Här tycker jag väl att det känns lite väl icke-originellt och eftersom även mycket av designen på flertalet Pals andas Pokemon i allra högsta grad hade man kunnat få arbeta med att ge det hela en mer intressant tvist och design. Det visuella överlag är också lite väl ojämnt, det finns gott om snygga vyer och Unreal-motorn lyfter det hela till en hyfsad standard rent tekniskt. Men det känns ofta rätt tomt och bilduppdateringen kämpar ibland för att hänga med och en hel del grafiska små missöden har jag också råkat ut för där framförallt upplösning av texturer varierar och ibland blir det väldigt pixligt på vissa ytor. Dessutom är användargränssnittet med all text väldigt grötigt när man befinner sig i sitt läger då all text vad som hela tiden sker dyker upp och täcker skärmen lite överallt.

Palworld
Ser man något spännande i horisonten är det bara att skapa ett litet äventyr och bege sig dit.

Det är synd att vissa områden är rätt oputsade för även om detta då är en Early Access finns det en del frustration i framförallt dina Pals beteende som stör spelupplevelsen. De har en förmåga att fastna på olika platser i ens bas, jag har framförallt märkt hur de största varelserna inte tycker om trappor men det ska ändå springas nerför för att sedan inte kunna ta sig upp eller så ska de fastna helt i någon kant. Eftersom dina Pals måste skötas om och få mat och vila blir det en del irriterande tillfälle när någon varelse svälter bara för att den kört fast någonstans. Här hoppas jag på en hel del putsande innan den fullständiga versionen anländer. Att tillverka vissa föremål kräver också en viss typ av Pals och ibland kan de få för sig att bara försvinna och göra annat och sen inte fullfölja sin uppgift. Att då behöva gå in i en meny och byta ut den och sedan skifta tillbaka är ett jobbigt störande moment.

Likaså skulle ljudbilden behöva ett ordentligt lyft då spelet här känns otroligt öde. Eftersom så mycket tid tillbringas med att antingen bygga i ens läger eller utforska den stora världen behövs här betydligt mer atmosfär gällande ljudet. Atmosfären blir som helhet tyvärr väldigt öde när den är så platt.

Palworld
Förutom alla Pals som vandrar runt är världen tyvärr rätt öde.

Nära området där jag byggde min första bas strövar gigantiska varelser som är många nivåer över mig i styrka. Just det där att veta att det kommer att ta tid innan jag kan fånga den, eller ge mig ut på en jakt efter nya typer av varelser är ett av Palworlds starkaste kort. Man har helt enkelt lyckats väldigt bra med upptäckarglädjen och nyfikenhet lockas hela tiden att ge sig ut på små expeditioner i världen. Det finns gott om platser att snabbresa mellan så när du låst upp dessa kan du enkelt ta dig till ett område och även din bas, så även om världen är stor och resorna kan bli långa så är det enkelt att ta sig runt. Trots att världen känns ganska öde så finns det ändå mycket att upptäcka och hänföras av, man får bara vara beredd på att det inte är ett spel där någon berättelse ackompanjerar en utan det är främst en jakt på nya Pals som står i centrum här.

Om man vill ha ett tydligare mål så finns här stora torn som alla innebär en boss, en slags motsvarighet till de gymmen som finns i Pokemon och det gäller att vara väl förberedd då dessa fighter går på tid och också kräver att du och dina medhjälpare är starka nog. Eftersom det inte erbjuds något i story-väg känns det kanske lite trist att detta egentligen är det enda större mål man har att arbeta emot, men varje spelstund blir verkligen vad man gör det till. Byggandet är den punkt där jag själv funnit mest nöje och i takt med att fler Pals kan samsas och utföra uppgifter desto smidigare går processen. Man kan till och med gå så långt så att man i stort sett driver ett ganska grym regim och låter stackarna jobba ihjäl sig.

Palworld
Början på Casa-de-Conny

Förhandssnacket på detta har ju handlat en del om att det är "Pokemon med vapen" och precis som med allting annat så låser du upp möjligheten att tillverka skjutvapen till vissa av de individuella Palsen i takt med att du går upp i nivå. Dessa vapen låses dock upp en bra bit in i spelet och just progressionen kring hur man hela tiden låser upp nya föremål för att varje ny spelstund blir extra roligt, då man får nya saker att pyssla med och att se de små söta varelserna gå runt med sina vapen och mangla på motståndet är himla roande. Under strider mot en boss, oavsett om det är tornen eller de större bestar som finns runt om i världen, gäller det också att vara lite taktiskt smart och använda varelserna styrka och så länge du byter ut din aktiva Pals innan dess liv när botten så återhämtar den sig och kan användas igen. Om livet när noll måste du dock tillbaka ditt läger och låta den vila där innan den kan nyttjas igen.

Det är inte bara vapen som kan hamna i nävarna på de små djuren utan du kan även tillverka en sadel så du kan flyga eller ta dig över vatten med vissa typer av dem. Detta gör att världen blir ännu roligare och mer effektiv att utforska och precis som med allting annat; det tar sin tid att nå den nivån så du kan skapa allt detta men all möda man lägger ner är verkligen värt det när man får sin belöning.

Palworld
Dina Pals är väldigt hjälpsamma och ser till att det går snabbare att bygga saker.

Möjligheten att kunna köra multiplayer är välkommet och något som med tiden ska utvecklas ännu mer så man kan vara flera spelare per värld. Som det är nu kan fyra spelare äventyra och bygga tillsammans och vid de tillfällen jag hoppat in med några kompisar har det fungerat bra minus någon krasch och att det inte gått att ansluta till en kompis värld. Hjälpen man kan få av vänner att besegra en viss boss eller bygga ett större projekt är tacksam men allra roligast är det att bara hänga och prata tillsammans medan man pysslar. Tiden går fort när man spelar Palword utan att man egentligen har en aning om vad man åstadkommit.

Denna Early Access-version lovar gott, men förutom att vara en försmak på något som med all säkerhet kommer att uppdateras och byggas ut så tycker jag också att den underhållning som i dagsläget här finns faktiskt är stor. Flertalet gånger har jag startat upp det och inte riktigt haft ett klart fokus för att sedan ägna timmar åt att samla material, bygga och så ge mig ut på jakt i den stora världen. Det är lika enkelt att få för sig att bygga om sitt läger som det är att spendera timmar på att jaga nya kompanjoner. Precis som i ett spel som Minecraft där bara ens egna fantasi sätter gränserna så kräver också Palworld framförallt att du måste tycka att det är roligt att pyssla och ta tag i saker som kanske i grunden känns lite långdragna men som belönar dig väl. Om man har den inställningen så har man här många timmar att bli väldigt road under och det ska bli väldigt roligt att följa Palworlds vidare utveckling.

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Stor varierande värld, väldigt beroendeframkallande, nya föremål låses upp i bra takt, basbygget är väldigt roligt
-
Platt ljudbild, designen på en del Pals känns som skamlösa kopior, en del buggar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Palworld (Early Access)Score

Palworld (Early Access)

RECENSION. Skrivet av Conny Andersson

I en stor och vidsträckt värld har Conny gett sig ut för att samla resurser, bygga en bas och framförallt: Försöka fånga alla...



Loading next content