Svenska
Gamereactor
nyheter
Perfect Dark

Perfect Dark-utvecklaren svarar på kritiken om att trailern skulle vara fake

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Veckans stora snackis har såklart handlat om Microsoft hutlösa mängder uppsägningar och nedläggningen av såväl Rares Everwild som The Initiatives Perfect Dark. Det var dock bara vid den här tiden förra året som vi för första gången fick se en längre gameplay-trailer på Johanna Darks återkomst. Eller - var det verkligen riktig gameplay det rörde sig om?

I kölvattnet av nedläggningen i veckan gick nämligen en journalist ut och menade att trailern var fake, och att det inte alls var någon äkta gameplay vi fick se prov på. Detta föranledde en av Perfect Darks bandesigners att uttala sig och räta ut några frågetecken kring videsnuttens vara och icke vara.

Adam McDonald, då bandesigner på The Initative och ansvarig för trailern, numera senior game designer på Cuphead-skaparnas Studio MDHR:
"It is actually in-engine [...] I was one of three level designers that worked on it. It worked best if you played it the way the person playing in the video plays it, but it still worked even if you didn't hit the marks perfectly.

"I'm seeing some 'I guess the gameplay demo was all bullshit' posts, and I will say... it's probably more real than you think. We were figuring stuff out on-the-fly in time to include it in the demo, doing our best not to 'lie' to players. There's some fakery but quite a lot of it was legit."

"There's some fake stuff in it, and the real gameplay systems shown off worked juuust enough to look good in this video [...] We were rapidly making real design decisions so as to not knowingly lie to players about what the game will be. The parkour is all real, the hacking/deception is mostly real.

"The combat is 'real' in that someone had to really do all that stuff in the video, but it's set up to be played exactly that way and didn't play well if you played it a different way [...] It was a pretty typical 'vertical slice' I'd say and I don't think we were particularly deceptive with it."

"We had prototypes of a lot of the gameplay and quickly polished them up for the showcase [...] It wasn't a case of starting from 0 and mocking something up."

Trailern var alltså riktig på så sätt att den inte var förrendererad och att den till stor del representerade äkta gameplay. Någon hade suttit och faktiskt spelat igenom sekvensen. Dock var det inte möjligt att få ut lika välgjorda reaktioner av omgivningen om man valde att spela på andra sätt. Någonstans i gränslandet mellan fake och äkta, alltså.

Perfect Dark
Vad tyckte du om det vi fick se av The Initiatives Perfect Dark?

Källa.

Relaterade texter



Loading next content