Efter ett antal år av officiella WRC-spel signerat det franska spelhuset Kylotonn Games är det nu med start den 31:a oktober för EA och Dirt Rally-studion Codemasters att ta över stafettpinnen. Spelet som föddes som Dirt Rally 3.0 heter nu EA Sports WRC och efter fyra års utveckling börjar det äntligen se färdigt ut, redo för höstlansering. Vi på Gamereactor har fått chans att spela det samt pratat med studion i tre omgångar och har en större intervju med producent Ross Gowing under konstruktion men den får inte publiceras riktigt ännu vilket innebär att vi istället, i denna artikel, skriver en slurk om det vi faktiskt får prata om såhär långt.
EA Sports Rallly släpps den 31:a oktober till PC, Playstation 5 samt Xbox Series X/S för alla som förhandsbokat spelet, de som inte har det får gott vänta till den 3:e november. Det kommer att innehålla 17 rallyn varav 13 av dem är direkt plockade från den pågående WRC 2023-säsongen. Dessa länder äro:
• Portugal
• Sardinien
• Kenya
• Monte Carlo
• Sverige
• Kroatien
• Estonia
• Finland
• Grekland
• Mexiko
• Japan
• Chile
• Central Europe (släpps som gratis-DLC efter lanseringen)
Codemasters har utöver de officiella WRC 2023-länderna även stoppat in fem ytterligare rallyn i EA Sports WRC och dessa fem har på grund av rättighetsskäl döpts till följande namn:
• Iberia (Frankrike)
• Scandia (Norge)
• Pacifico (Nya Zeeland / Australien)
• Oceania (Indonesien)
• Mediterraneo (Spanien)
Varje av dessa 18 länder kommer att innehålla minst 35 kilometer av unik väg vardera vilket innebär att spelet i sin helhet kommer att bjuda på 65 mil av unik väg vilket är mer än tre gånger så mycket som Dirt Rally 2.0, inklusive all DLC till det spelet. Sträckorna är alla baserade på riktiga WRC-sträckor/vägar även om alla av dem inte används för tävling just nu. Codemasters har via GPS-mätningar, satellitbilder, flygfoton, film och hundratusentals fotografier återskapat mängder av klassiska WRC-sträckor och det kommer att finnas 204 stycken sträckor i spelet vid lansering.
När det kommer till bilutbudet kommer det att finnas 78 stycken bilar vilket är två fordon mindre än i Dirt Rally 2.0. Detta har primärt att göra med att Codemasters helt skippat Rally GT-klassen med Mustanger och Aston Martins och istället fokuserat på riktiga WRC-bilar inklusive de tre Rally1-stallens hybridkärror som gör upp om mästerskapstiteln i årets WRC-säsong.
EA Sports WRC är det första spelet från Codemasters som baseras på Unreal Engine och då närmare Unreal Engine 4.9. Bytet av grafikteknologi gjordes redan i slutet av 2019 då den egenbyggda Ego Engine inte klarar av längre sträckor än cirka två mil, vilket var den stora orsaken till bytet tillsammans med enkelheten i Unreals editor, vilket tillåter teamet att bygga långt fler vägar än vad de någonsin gjort tidigare trots en 20-årig historik som rallyspelsmästare.
• WRC Car List
Ford Puma Rally1 HYBRID
Hyundai i20 N Rally1 HYBRID
Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID
• WRC2 Cars
Citroën C3 Rally2
Ford Fiesta Rally2
Hyundai i20 N Rally2
ŠKODA Fabia Rally2 Evo
ŠKODA Fabia RS Rally2
Volkswagen Polo GTI R5
• Junior WRC
Ford Fiesta Rally3
• World Rally Cars 2017-2021
Ford Fiesta WRC
Volkswagen Polo 2017
• World Rally Cars 1997-2011
Citroën C4 WRC
Citroën Xsara WRC
Ford Focus RS Rally 2001
Ford Focus RS Rally 2008
MINI Countryman Rally Edition
Mitsubishi Lancer Evolution VI
Peugeot 206 Rally
Seat Córdoba WRC
ŠKODA Fabia WRC
SUBARU Impreza 1998
SUBARU Impreza 2001
SUBARU Impreza 2008
• Rally2
Ford Fiesta R5 MK7 Evo 2
Peugeot 208 T16 R5
NOTE: All WRC2 cars can compete in Rally2 car class events.
• Rally4 Cars
Ford Fiesta MK8 Rally4
Opel Adam R2
Peugeot 208 Rally4
Renault Twingo II
• NR4/R4
McRae R4
Mitsubishi Lancer Evolution X
SUBARU WRX STI NR4
• S2000
Fiat Grande Punto Abarth S2000
Opel Corsa S2000
Peugeot 207 S2000
• S1600
Citroën C2 Super 1600
Citroën Saxo Super 1600
Ford Puma S1600
Renault Clio S1600
• F2 Kit Cars
Ford Escort Mk 6 Maxi
Peugeot 306 Maxi
Renault Maxi Mégane
Seat Ibiza Kit Car
Vauxhall Astra Rally Car
Volkswagen Golf IV Kit Car
• Group A
Ford Escort RS Cosworth
Lancia Delta HF Integrale
Mitsubishi Galant VR4
SUBARU Impreza 1995
SUBARU Legacy RS
• Group B (4WD)
Audi Sport quattro S1 (E2)
Ford RS200
Lancia Delta S4
MG Metro 6R4
Peugeot 205 T16 Evo 2
• Group B (RWD)
BMW M1 Procar Rally
Lancia 037 Evo 2
Opel Manta 400
Porsche 911 SC RS
• H3 (RWD)
BMW M3 Evo Rally
Ford Escort MK2 McRae Motorsport
Ford Sierra Cosworth RS500
Lancia Stratos
Opel Ascona 400
Renault 5 Turbo
• H2 (RWD)
Alpine Renault A110 1600 S
Fiat 131 Abarth Rally
Ford Escort MK2
Hillman Avenger
Opel Kadett C GT/E
Talbot Sunbeam Lotus
• H2 (FWD)
Peugeot 205 GTI
Peugeot 309 GTI
Volkswagen Golf GTI
• H1 (FWD)
Lancia Fulvia HF
MINI Cooper S
Vauxhall Nova Sport
• Builder Cars
WRC Builder Car
WRC2 Builder Car
Junior WRC Builder Car
Utöver karriärläge, Free play och dagliga utmaningar via onlineläget kommer EA Sports WRC att innehålla ett Build-läge där vi som rallytokar kommer att få möjlighet att konstruera vår egen rallykärra, från grunden. Val av drivlina, motor, motorplacering, dämpare, bromsar samt karossdelar kommer såklart att leda till att vi får se mängder av fantasifulla kreationer på Codemasters onlineservrar. Bilfysiken har teamet lyckats föra med sig över till Unreal Engine och väl där polerat, trimmat och förfinat känslan av tyngd samt friktion. En av de mest kritiserade delarna i Dirt Rally 2.0 var utan tvekan asfaltsfysiken vilket inför det här spelet skrivits om helt, från grunden.
Under nästa vecka kommer vi att kunna publicera vår stora intervju med Codemasters.