
Trots jämförelser med Souls-spel och hack 'n slash-titlar vill S-Game inte att deras Phantom Blade: Zero ska knytas till en specifik genre. Istället ska vi se det mer som en hyllning till den kinesiska kulturen och kung fu-fokuset på 1970-talet. Detta är vad utvecklaren berättade för Eurogamer och tillade att den verkliga inspirationen kommer från Sloclaps Sifu.
"If a French studio can do something like that, why couldn't we do something even more authentic from Chinese culture?"
S-Game vill också använda sig av idéer från tidigare spelepoker:
"We want to get back to the PlayStation 1 and PlayStation 2 era. When the games were not so big, the budgets not sky high, the team manageable, and all the developers were passionate and creative and with experience. It's like a bigger indie game, but with budget and with experience and with a stable hand, and everything feels so integrated from the starting point when you press down the Start button to the finish point of the staff list."
S-Game håller heller inte tillbaka sina förväntningar, och efter att Black Myth: Wukong bevisat hur framgångsrika spel från kinesiska utvecklare kan bli, finns det en känsla av att Phantom Blade: Zero strävar efter att upprepa den framgången.
Om du vill veta mer om kung fu-influensen i Phantom Blade: Zero kan du kolla in vår tidigare intervju i videon nedan: