Svenska
Gamereactor
nyheter

Phil Spencer: Åtminstone tio procent av allt Xbox-spelande är molnbaserat

Och det är inte de typiska konsolanvändarna som kör molnbaserad gaming, utan i huvudsak nya marknader...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Microsoft satsade helhjärtat på molnspelande när den här generationen startade, och en Game Pass Ultimate-prenumeration gör det möjligt att lira de flesta av titlarna utan att behöva en PC eller Xbox. Men trots de många fördelarna var det inte särskilt populärt till en början, även om det verkar ha tagit fart på senare tid.

I en intervju hos journalisten Stephen Totilo avslöjade Microsofts Gaming-chef Phil Spencer:

"There was a time when we weren't deploying more [server] blades because we had more supply than we did demand for the server racks that we had in place. That's clearly not true today."

Spencer fortsatte med att förklara att molnspel nu på egen hand utgör en "double-digit percentage" av tiden folk spelar Xbox, vilket betyder minst tio procent. Och det verkar inte som om det är den traditionella konsolpubliken som använder det först och främst, eftersom tillväxten inom molnspel kommer från "markets that are never going to be console markets" - vilket för övrigt är exakt vad Microsoft hoppades på när de startade sin molnsatsning.

Senare i år kommer du kunna avnjuta alla dina Xbox-spel med molnet, vilket innebär att du alltid har tillgång till din konsol och dina titlar där du har bra internet, något som förmodligen lär öka populariteten ytterligare.

Phil Spencer: Åtminstone tio procent av allt Xbox-spelande är molnbaserat
Har du själv testat att spela Xbox via molnet?

Tack Game File



Loading next content