Pikmin 4

Pikmin 4

Johan har räddat skeppsbrutna, samlat skatter och tampats mot monster tillsammans med det plantbaserade pikminfolket. Kan Nintendo leverera ännu en gång?

Det har blivit till en vana för mig att, nästan varje gång det ska recenseras spel från Nintendo, krypa till korset och erkänna att min erfarenhet av serien, vars senaste del det nu är min uppgift att bedöma, hittills har varit mer eller mindre obefintlig. Det var egentligen så sent som i höstas som min första Nintendo-konsol sedan Wii införskaffades, vilket har lett till att jag på mindre än ett år har fått upp ögonen för flera helt ikoniska spel som Bayonetta 3, Fire Emblem Engage och The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Alla tre är exempel på varumärken som jag egentligen bara haft kontakt med via Super Smash Bros innan redaktör Mäki så vänligt har låtit mig recensera sagda titlar för Gamereactors räkning.

Varför inleder jag texten på det här viset då, utan att ens nämna spelet som står i fokus? Jo, för att Pikmin 4, som jag har haft nöjet att bekanta mig med under den senaste månaden, också tillhör listan av serier som helt gått mig obemärkt förbi men som jag nu inte kan tänka mig ett liv utan. Anledningen till att jag berättar allt det här är för att du som läser också kanske är helt ny till Pikmin-världen och söker efter en röst vars begränsade erfarenheter av det färgglada plantfolket matchar dina egna och således har förmågan att redogöra för hur det är att kliva in som en fullständig nykomling. Med det sagt är det till slut dags för vad vi båda egentligen är här för. Välkommen till Pikmin 4.

Pikmin 4
Tillåt mig att presentera den surmulna vaktmästaren Hackesson.
Pikmin 4Pikmin 4
Skattjakten resulterade i ett Gameboy Advance SP.

Allt tar sin början när jag får veta att den intergalaktiska rymdhjälten Kapten Olimar har kraschlandat på en okänd planet under en av sina expeditioner och behöver omedelbar assistans. En räddningsoperation sätts till verket och ett team med astronauter skickas kort därefter ut för att hitta och föra hem den strandade rymdfararen, en plan som inte helt går i lås då även de tappar kontrollen och störtar ner i atmosfären. Haveriet är ett faktum och samtliga liv hänger nu på att en okänd praktikant kan utföra stordådet av att undsätta både den strandade och den strandades strandade räddningsteam. Den praktikanten är jag.

Redan under de första minuterna står det klart för mig att Pikmin 4 är ett perfekt fönster för en oerfaren astronaut som jag själv att bekanta mig med konceptet. Olimar som agerat huvudperson i seriens tidigare delar betraktas efter sina bedrifter som en legendar i rymdfararbranschen och fungerar som en skinande förebild för den orutinerade nykomling som jag själv får skapa med ett fåtal valmöjligheter som trots det begränsade utbudet av alternativ lägger en imponerande grund för hur jag vill att min astronaut ska se ut. Min nyskapade karaktär, Hackesson, vet lika lite som jag gör om universumet som vi nu får utforska, vilket gör att vi kan lära oss om världen tillsammans utan att det känns som att huvudkaraktären har glömt sina tidigare resor och måste upptäcka allt på nytt, som det ibland kan göra i andra uppföljare.

Pikmin 4
Hur många pikmin tror du får plats på parkbänken därborta?
Pikmin 4Pikmin 4
Samarbete bygger både karaktär och broar.

Det tar inte lång tid innan jag får bekanta mig med seriens egentliga huvudpersoner, det kulörta plantfolket som förstås går under namnet Pikmin och vars användningsområde utgör hela spelets grundmekanik. Varje gång jag tar mig från mitt basläger ut på en expedition följer en stor grupp pikmin med och fungerar som min förlängda arm ute på fältet. Det finns många olika typer av pikmin och varje enskild variant särskiljs med en unik färg och egenskap som gör att de fungerar extra bra i ett givet sammanhang. Röda pikmin har ett naturligt skydd mot eld medan gula är effektiva grävare samt går att kasta snäppet längre och ljusblåa is-pikmin kan frysa både vatten och fiender om de används på rätt sätt. Allt eftersom spelet har sin gång upptäcker jag nya pikmin med fler förmågor vilket tillför ett tillfredsställande taktiskt element i vilken typ av plantfigur som bör användas i en given situation.

Vad som förenar alla typer av pikmin är deras förmåga att gå samman och bära föremål av varierande tyngd, vilket kommer väl till pass när det kommer till att bärga skatter och andra föremål ute på fältet. Expeditionerna delas in i dagscykler där jag under en begränsad ger mig ut på en bana för att ta mig framåt i utredningen om var kapten Olimar befinner sig samt samla på mig så mycket skatter och andra värdefulla föremål som jag bara hinner med innan kvällen knackar på dörren. Då är det min uppgift att sätta mina pikmin i arbete för att samla på värdesaker, bygga broar, lösa pussel och slåss mot monster. Det är en förvånansvärt tillfredsställande känsla som infinner sig när jag tar på mig rollen som en liten arbetsledare och skickar mina färgglada till höger och vänster för att utföra dagens uppgifter. Jag uppskattar dessutom på något märkligt vis hur allt händer i realtid och jag kan se hur skatterna forslas bort i fjärran av en liten grupp av mina underhuggare medan en annan falang arbetar med att tillverka en bro som ska ta oss över ett mindre vattendrag och en tredje håller på att gräva ut en närliggande tunnel. Mitt i alltihop står jag och dikterar vad som behöver göras och vem som ska göra vad, vilket bidrar till en tillfredsställande känsla av att ha kontroll på situationen.

Pikmin 4
När nattmörkret sveper in är det en speciell typ av pikmin som vi får bekanta oss med.
Pikmin 4Pikmin 4Pikmin 4Pikmin 4
Pikmin kommer i många olika färger och former. Alla har sin säregna charm.

Konceptet med att dela in spelet i dagar är för övrigt ett smart knep från Nintendos sida att införa ett moment av ökad angelägenhet i varje spelsession. Om jag inte har ett tydligt mål och arbetar effektivt tillsammans med mina pikmin löper jag risk av att vara mitt uppe i något när skymningen till slut faller och jag måste lämna mitt pågående projekt för att söka skydd från mörkrets faror. Efter varje avslutad dagsresa får jag en summering av vad jag har uträttat och vilka skatter som har hämtats hem för dagen. Det gör att Pikmin 4 är ett perfekt spel även för korta sessioner då jag enkelt kan bestämma mig för att jag hinner göra en snabb expedition innan läggdags eller livets övriga ansvarsområden på annat sätt gör sig påminda. Men lika lätt som det är att intala mig själv om att "bara göra en" är det att övertala mig själv om att bara göra "en till" och plötsligt har Pikmin 4 slukat flera timmar på ett ögonblick. Min enda egentliga synpunkt på dagsexpeditionerna är att de gärna kunnat få vara någon minut längre, då det ibland känns som att tiden tar slut innan jag riktigt kommit igång med utforskandet.

Ganska snabbt från det att jag anländer till den outforskade planeten står det klart att det troligtvis är en variant av vår egen jord som äventyret utspelar sig på men eftersom att pikminvärldens astronauter är av ungefär samma storlek som fingernaglar så blir minsta lilla sandlåda till en gigantisk arena för uppräcksfärder. Det är ett spännande perspektiv att hamna i när jag vandrar runt i en för mig gigantisk bakgård och trots att allt är väldigt bekant så känns det ändå som att springa omkring och undersöka en helt främmande värld.

Pikmin 4
Vi bjuds inte alltid på sol och öppna landskap...
Pikmin 4Pikmin 4
En flygande manet och ett leksakslokomotiv. Våra pikmin hjälper glatt till att besegra den ena och bära den andra.

Allt är dock inte bekant för mig som människa utan utvecklarna har förstås också slängt in en stor mängd fiender som patrullerar runt i miljöerna och även fast jag som sagt inte har varit i kontakt med Pikmin-serien tidigare så känner jag faktiskt igen designen på ett fåtal monster, främst från Super Smash Bros. Att gå in i närstrid kan vara både spännande och lite läskigt, för det är inte alltid självklart vad en fiende kan tänkas hitta på när det vankas våldsamheter. Det är dock inte min egen säkerhet jag fruktar för, utan mina pikmin, för trots att jag nästan alltid går vinnande ur en strid så är det dessvärre inte ovanligt att en sammandrabbning leder till förluster bland mina egna färgglada plantvänner. Därför har det varit viktigt för mig att bygga upp fungerande strategier för hur jag ska tackla varje given motståndare, vare sig det handlar om när mina pikmin ska gå till angrepp, från vilken vinkel och hur länge de kan vara framme och svinga innan de behöver retirera från ett eventuellt motangrepp. Ett slarvigt drag från min sida kan kosta livet för många pikmin, vilket i sin tur självklart försvagar min trupp inför nästa offensiv. Det är också viktigt att jag tänker på vilka typer av pikmin jag väljer att attackera med då deras olika egenskaper kommer med både för och nackdelar som kan vara avgörande för deras egen överlevnad. Vissa pikmin, som de lila tungviktarna är dessutom betydligt mer sällsynta än andra, vilket gör att förlusten av en sådan är avsevärt mer svårsmält än om en blå vattenpikmin hade strukit med.

Utöver mina pikmin har jag även rymdhunden Oatchi vid min sida som fungerar som ett enastående komplement till plantfolkets sköra existens. Oatchi är tålig, duktig i strid och kan bära tungt, vilket gör honom till ett enastående tillskott till min pågående räddningsoperation. Jag och hela mitt lag av pikmin kan dessutom hoppa upp och använda honom som riddjur, vilket gör att vi alla kan samsas på en mycket mindre yta och således löpa mindre risk att skadas av omvärldens lurande faror. Genom att samla en speciell typ av poäng får jag också tillgång till en hög med uppgraderingar som i spelets senare skede gör min pälsklump till ett snudd på oövervinneligt vidunder vars förmågor bara kan utmanas av de allra största monstren.

Pikmin 4
Än så länge har vi inte sett till några människor...
Pikmin 4Pikmin 4
Hemma efter en lång dag på fältet.

På tal om uppgraderingar så kan jag utöver Oatchis utveckling även piffa upp min egen utrustning till att bättre kunna hantera mina pikmin, olika typer av attacker eller allmänt bara lyxa till min förmåga att hitta skatter. Många av uppgraderingarna i Pikmin 4 känns helt ovärderliga så snart jag låser upp dem medan andra tvärtom upplevs som en direkt axelryckning i jämförelse, som mest slängts in för att fylla ut listan en smula. Till exempel är förmågan att kunna kalla till mig alla sysslolösa pikmin på banan helt enastående medan det spelar betydligt mindre roll att lägga resurser på att uppgradera hastigheten som Oatchi gräver upp föremål ur jorden. Eftersom att jag uteslutande låter Oatchi och mina pikmin ta hand om striderna är min egen karaktärs hälsa och rustning är ett annat exempel på uppgraderingar som känns överflödiga och jag kan räkna de gångerna som jag själv tagit skada på ena handen.

Ute på fältet stöter jag ofta på ingångar till underjordiska grottor som tar mig bort från de öppna landskapen och ner i betydligt mörkare och kallare omgivningar än vad jag annars är van vid. Här nere får jag ett välkommet bryt från de annars semiöppna banorna och jag gillar verkligen hur mycket de båda typerna av omgivningar tvingar fram olika sätt att spela på. Här nere kan jag alltid vara säker på att hitta en hel del värdesaker och banornas uppbyggnad är ofta smart konstruerade så att jag får sätta mig själv och mina pikmin på prov då klurig problemlösning och tuffa strider ofta står på agendan ju djupare ner jag kommer. Ibland är det tal om en kortare avstickare medan andra grottor har flera lager som ska utforskas, vilket bidrar till en känsla av spännande ovisshet om vad som komma skall när jag upptäcker en ny öppning i marken.

Pikmin 4
Långt nere under marken finns vidunder som denna. Var försiktig. För dina pikmins skull.
Pikmin 4Pikmin 4
Är det en gammal Wavebird-kontroll till Gamecube? Undrar hur länge den har legat där...

För ännu mer variation finns det också ett par olika minispel att roa sig med som precis i stil med grottorna presenteras i form av utspridda ingångar till underjorden (läs rör). Primärt handlar det om två olika spellägen där det gäller att snabbt mobilisera sina pikmin till att samla in så många föremål som möjligt under en begränsad tid och trots att svårighetsgraden ofta är lagd på en rimlig nivå så kommer det ibland en och annan utmaning som visar sig vara en riktigt hård nöt att knäcka. Det glädjer mig att Nintendo verkligen har tänkt till för att hitta så pass många olika sätt att variera pikmin-konceptet på så att det alltid finns något mer att göra när jag känner mig färdig med utforskandet för en stund.

Detsamma gäller när jag ger mig ut på nattliga expeditioner för att samla in en viktig typ av råvara som bara finns tillgängligt i sandslotts-liknande strukturer efter mörkrets inbrott. Då handlar det plötsligt inte alls om att samla in någonting längre utan allt fokus ska istället läggas på att försvara speciella punkter från angripande fiender i en egen tolkning av ett klassiskt "tower defence"-läge. Även här känner jag att Nintendo träffar helt rätt i skapandet av flera helt olika spellägen som kompletterar varandra på ett snudd perfekt vis genom att i princip vara varandras motpooler. Alla varianter på spellägen passar dessutom in i den större berättelsen som Pikmin 4 försöker berätta och varje enskilt läge lyckas hålla sig relevant genom hela äventyrets gång.

Pikmin 4
Dandori är den ädla konsten att göra många saker samtidigt. Den kommer väl till pass när det vankas minispel som detta.
Pikmin 4Pikmin 4
Det finns något rofyllt i att se på när våra pikmin bär hem nya skatter.

På tal om berättelsen så skrev jag ju tidigare i texten att handlingen i Pikmin 4 kretsar kring att hitta och rädda kapten Olimar och det strandade räddningsteamet från spelets inledning, vilket lägger en god grund för att mina många expeditioner ska kännas motiverade ur en narrativ synvinkel. Men väl ute på fältet står det dock klart att det finns betydligt fler små kringresande rymdfarare som behöver bärgas, vilket resulterar i att räddningsoperationen visar sig vara mycket mer omfattande än jag först trodde. Det gör att berättandet ständigt lyckas med bedriften att sig förnya självt under spelets gång och introducerandet av nya pikmin, uppgraderingar spellägen och strandade astronauter bidrar till ett bra tempo som lockar mig till att fortsätta spela långt in på småtimmarna.

Karaktärerna jag lyckas rädda under resans gång är också ett roligt tillskott till Pikmin 4, mycket på grund av att många av dem har helt unika personligheter som uttrycks både i utseende, bakgrund och dialog. När speltimmarna börjar krypa över 20-strecket så har mina räddningsinsatser resulterat i en mindre koloni och trots att min bas har vuxit sig både större och mer folktät så känner jag igen flertalet karaktärer på både utseende och deras säregna personligheter. En stor andel av alla skeppsbrutna som jag för med tillbaka till basen sänder dessutom ut mig på egna sidomål som jag naturligt betar av allt eftersom spelet flyter på. Somliga vill att jag ska se fler typer av pikmin, andra önskar att jag samlar på mig mer av en speciell typ av skatt, medan någon kräver att jag ska klara specifika utmaningar eller hämtar hem någon av deras anhöriga.

Pikmin 4
Vår astronauthjälm fungerar lika bra som dykarmask.
Pikmin 4Pikmin 4
Oatchi kan med fördel användas för att hjälpa våra mer sjörädda pikmin över till andra sidan vattendraget.

Personligheterna hos mina invånare är oftast vad som står ut mest och sättet dialogen är skriven på lockar inte sällan fram ett litet skrockande från mig i soffan. För det är en växande grupp av underhållande underhållande personligheter som samlas kring vår räddningsfarkost där äventyrare blandats med florister, kockar, TV-personligheter, skolklasser och dagdrömmare och jag är övertygad om att författarna bakom samtliga karaktärer i Pikmin 4:s hade ett par riktigt roliga dagar på jobbet när de brainstormade fram alla repliker.

Ett annat exempel på kreativ detaljrikedom är Pikmin 4:s många skatter som jag har nämnt tidigare vid ett par tillfällen i texten. För i både dina och mina ögon handlar det sällan om några skatter överhuvudtaget utan om helt vanliga vardagsföremål som de pyttesmå astronauterna i Pikmin-världen ändå tycks betrakta som värdesaker. Ibland handlar det om musikinstrument, ibland frukt eller gamla spelkonsoler och det finns flera exempel på när jag skrattat högt av att läsa beskrivningar av föremål och fått reda på vad rymdfararnas svävande slutsatser om vad det är för saker vi egentligen samlar på oss. Tänker man ett steg längre är det kanske inte så konstigt att pyttesmå besökare från yttre rymden tolkar ett munspel som en vindmätare eller ett Gameboy Micro som ett avancerat skrivbord med inbyggd arbetsskärm. Känslan av finurlig detaljrikedom är ständigt närvarande i Pikmin 4.

Pikmin 4
Den där stackaren har sett bättre dagar.
Pikmin 4Pikmin 4
Du har möjligheten att ta kontroll över Oatchi och låta rymdhunden ge sig ut på egna äventyr.

På ett grafiskt plan visar Nintendo återigen upp sin förmåga att trolla med det visuella i sina titlar. Pikmin 4 är snyggt. Överraskande snyggt. Speciellt med tanke på Switchens allt mer daterade hårdvara och varje gång jag startar upp spelet blir jag påmind om att det här troligtvis är och förblir ett av de visuellt starkaste spelen som kommer att produceras till konsolen. Det glittrande solljuset gifter sig alldeles ypperligt med de väldetaljerade miljöerna och skapar tillsammans med alla färgglada pikmin, monster och skatter en grafisk upplevelse som är lika vacker som den är lekfull.

Spelkontrollen är lättbegriplig och tar inte lång tid att komma in i, åtminstone om man spelar med en pro controller som jag har gjort och jag uppskattar hur jag uppmanas att själv skräddarsy vilka förmågor som ska knytas till styrkortets fyra riktningar. Det finns en lång lista av förbrukningsvaror i Pikmin 4 som jag helt enkelt inte ser någon direkt anledning till att bära runt på och jag är därför tacksam över att jag faktiskt kan välja bort dessa helt och hållet.

Pikmin 4
En brinnande best lurar bakom hörnet. Synd att vi inte har några röda pikmin med oss.
Pikmin 4Pikmin 4
Vi på redaktionen är riktigt förtjusta i Pikmin 4.

När jag ändå pratar om saker som känns onödiga så måste jag också ta upp Pikmin 4:s samarbetsläge som för mig blir ett nästan komiskt exempel på när något blir inslängt i allra sista sekunden "bara för att". Som spelare två kan du nämligen ta del av det roliga i Pikmin 4 genom att kasta småsten på fiender från bakom kameran via ett på tok för stort sikte som du styr på skärmen. Det går förvisso att också slänga förbrukningsvaror från din karaktärs förråd men om du finner dig i en situation där du har en vän bredvid dig i soffan så tror jag ändå att ni båda får det roligare om ni istället bara turas om med kontrollen och byter efter varje dagscykel.

Sammanfattningsvis är jag otroligt överraskad av hur välgjort, snyggt och allmänt underhållande Pikmin 4 faktiskt är och efter att bara ha bekantat mig med Kapten Olimar och hans kulörta plantfolk via Super Smash Bros så kan jag nu säga att jag både är invigd och frälst av charmen från pikmin-världens beroendeframkallande upplägg. Jag kommer ofta på mig själv under långa dagar på jobbet med att längta hem till soffan för att spela några expeditioner, utforska ett par grottor, ta upp den nattliga kampen om sandslottet och allmänt existera i den vackra världen som Nintendo har byggt upp i Pikmin 4. Efter ett obegränsat antal storslagna timmar tillbringade med Link i Hyrule den senaste tiden så var detta precis den finurligt utformade smakbrytaren som jag behövde.

9 / 10
+
Charmigt, Roligt, Bra tempo, Vackert, Varierat, Helt fritt från buggar, Oatchi är ett lysande tillskott