Pinobee: Wings of Adventure

Pinobee: Wings of Adventure

Vad skulle en Nintendo-konsol vara utan plattformsspel? En bra gissning vore en interaktiv brödrost... men tack och lov finns det plattformsspel, och Pinobee: Wings of Adventure är ett av dessa.

Pinobee är ett mekaniskt bi med många problem. För det första är han designad för att skydda världen, något som inte är helt lätt. För det andra har hans skapare, Grandpa Bee, kidnappats. Och för det tredje vet han inte varför han inte skulle vara likgiltig med det och allt annat. Grandpa Bee fördes nämligen bort innan han fick den sista och viktigaste detaljen in i Pinobee , hjärtat.

Spelaren får lyckligtvis hjälp av en god fe, som vill hjälpa honom med att återfinna Grandpa Bee så han kan få sitt hjärta. Men lyckas Pinobee hitta motivationen för att rädda Grandpa Bee när han inte besitter någon medkänsla? Pinobee är som sagt ett plattformsspel och ett ganska anständigt sådant dessutom. Som spelare styr du robotbiet på hans resa igenom lite över 20 banor, där många av dem kan spelas igenom igen, om man märker att man missat något. Pinobee för nämligen dagbok efter varje banan, där man kan hålla ett öga på hur han tolkar händelserna i spelet.

Banorna är stora och spridda över dem finns en massa olika kapslar, innehållande batterier till Pinobees livsenergi, blomster till Pinobees motor (miljövänligt maskineri) och de fyra symbolerna hjärter, klöver, spader och ruter, markerade från ett till fyra i färgerna rosa, blå och orange. Samlar man dessa i numerisk eller symbolisk ordningsföljd kan Pinobee få extra egenskaper i form av mer energi, plats för mer brännstoff eller liknande. Därutöver kan man utväxla dessa symboler med vännerna via linkkabel, så man kan få en komplett samling. Dock ska vännerna väljas med omsorg, Pinobee rymmer nämligen max 24 symboler åt gången.

Pinobee är ett sött, om än lätt, litet plattformsspel. Det tar inte många timmar att spela igenom, men det finns åtta olika slut på spelet, så det är värt att spela igen en regning sommardag. Det blir aldrig ett nytt Super Mario Bros, men vem hade egentligen räknat med det?

Pinobee: Wings of AdventurePinobee: Wings of AdventurePinobee: Wings of AdventurePinobee: Wings of Adventure
6 / 10
+