Planet of Lana

Planet of Lana

Niclas har tagit sig an svenska Wishfully Studios debut och är mycket imponerad över det mysiga, cinematiska äventyr som göteborgarna knåpat ihop...

Jag har haft nöjet att testa ett gäng spel nu från ett par mindre svenska utvecklare och det har till min stora glädje varit nästan uteslutande trevliga upplevelser. Det finns ett flertal oerhört lovande studior i vårt avlånga land just nu och denna gång har turen kommit till Planet of Lana och det råkar också vara Göteborgsbaserade studion Wishfullys debut, vilket känns lite extra kul eftersom jag inte bor så långt ifrån Göteborg.

Allt tar sin början i en tillsynes fridfull fiskeby någonstans vid lite mer tropiska breddgrader på planeten Novo. Där bor Lana och hennes bästa vän och de lever ett ganska bekymmerslöst liv av allt att döma. Men den idyllen krossas plötsligt när ett gäng ondsinta och välutrustade robotar från rymden invaderar planeten och tar systern och flera andra av byborna till fånga. Lana lyckas klara sig undan deras klor och där börjar hennes resa där slutmålet förstås är att rädda sin bästa vän från utomjordingarnas klor och försöka få någon klarhet i vart och varför de utomjordiska robotarna plötsligt invaderat deras fridfulla hem.

Planet of Lana
Med sig på resan har man den lilla varelsen Mui som snabbt bli ovärderlig.

Planet of Lana är visuellt en riktig fröjd för ögat, det sidskrollande äventyret är verkligen otroligt vackert. Enligt Wishfully själva så ska det vara handmålat och det har jag inga som helst problem med att köpa. I synnerhet bakgrunderna ser ut som oljemålningar och bara det tycker jag ger Planet of Lana en helt egen identitet och djup. Jag är inte lika imponerad av karaktärsdesignen dock, den känns tyvärr väldigt anonym. Det är dock något som känns sekundärt i det här fallet och det är inget som på något vis stjäl fokus från den fina berättelsen och den ju otroligt vackra estetiken. Men det är likväl ett litet minus i min bok, det hade inte skadat om man kunnat urskilja något ansiktsuttryck då och då istället för nästan helt blanka ansikten.

Historien i sig är på ytan inget unikt, det är en berättelse om vänskap och kampen om gott mot ont som vi sett så många gånger förr och det är absolut inte fel med det, det fungerar. Men jag tycker mig också ana ett starkt budskap här som går väl i linje med den tid vi lever i. På ytan ser det ut som att planeten Novo är en fridfull sådan där människor lever i symbios med djur och natur men under ytan så märker man att även Novo är i obalans tack vare mänsklig påverkan, något som pågått i hundratals år och stört harmonin som en gång fanns, vilket då kulminerar i attacken från de utomjordiska robotarna. Man kan tycka vad man vill om att blanda in politik i spel på det viset, men de utmaningar som vi själva står inför på vår egen planet är mer än politik. Så jag tycker inte att det på något vis är problematiskt här utan snarare bra. Ju fler man kan nå ut till som tar till sig av det desto bättre och spel kan absolut vara en bra plattform för det om det görs på rätt sätt, som i det här fallet. Med det sagt så är det inte något som trycks i ansiktet på en så man behöver inte vara orolig för något sådant om man tänkt spela igenom det. Det rör sig definitivt inte om någon miljöpropaganda på så vis utan det är mer subtilt.

Planet of LanaPlanet of LanaPlanet of Lana
Planeten Novo ser ut att vara väldigt mysig, men det är också en planet i obalans precis som vår egen.

Det finns en hel del fiender att ta itu med längs vägen. Lana och Mui har dessvärre inte mycket att komma med rent fysiskt så man gör bäst i att undvika all form av försök till närstrid med robotar och övriga fiender. Lana är väldigt skör och sårbar och har inte en minsta chans om en fiende attackerar, då dör hon per omgående. Men en sak har hon och Mui till sin fördel som fienderna inte har och det är list. Det här gillar jag skarpt, ibland får man tänka till ordentligt för att överlista sin motståndare och det är inte alltid heller man måste lura in dem i en dödsfälla. Ibland räcker det gott med att smyga.

Planet of Lana
Fiendevariationen är god, till höger ser vi till exempel en ondsint, mordisk Airfryer med ben.

Lana är som tur är inte ensam längs vägen, ganska snart råkar hon på det lilla djuret Mui som ser ut som någon sorts korsning mellan en apa och en katt. Det öppnar upp en allting en hel del och Mui kommer snart visa sig bli väldigt nyttig för Lana. De två ska komma att bilda ett starkt band till varandra och ju längre in i spelet man kommer desto fler egenskaper låser de båda upp. Mui kan en hel del som Lana inte kan och vice versa, exempelvis så kan Mui tugga loss rep, nå områden och gräva sig ner i hålor dit Lana inte kan nå och på så vis låsa upp vägen för henne. Jag tycker verkligen om deras samspel och Mui går från att vara en gullig liten apkatt till att snabbt bli helt ovärderlig. Vi klarar oss inte utan varandra helt enkelt och det band som finns mellan Lana och Mui växer hela tiden och jag själv sitter och tänker att "om nåt händer min älskade apkatt så kommer jag löpa amok fullständigt a la Michael Douglas i Falling Down".

Det är mycket hoppa, klättra och springa som gäller och det är också gott om små och lite större pussel där man behöver interagera med omgivningen för att lösa dessa och för att på så vis komma vidare i historien, men det känns aldrig repetitivt eller tröttsamt på något vis. Pusslen är finurligt gjorda och de är ibland så enkla som att flytta på något för att ta sig vidare men ofta är det fler moment med i görningen och nästan hela tiden behöver man involvera Mui på något vis. Det är hela tiden lagom utmanande och inte minst roligt och ibland får man verkligen stanna upp och tänka till lite.

Planet of Lana
Det finns mycket mystiskt att se och upptäcka längs vägen, kanske får allt ett svar mot slutet.

Det är ingen direkt komplex eller bångstyrig spelkontroll vi har att göra med och den flyter på väldigt fint hela tiden. Det tillkommer flera moment att hålla reda på ju längre man kommer eftersom Mui och Lana lär sig nya saker längs vägen, men det känns aldrig på något vis jobbigt. Det är simpelt men funktionellt och tajt hela tiden, vilket är bra då det ju är en hel del plattforms-moment i det här spelet.

Planet of Lana är verkligen en genuint mysig upplevelse, jag fullkomligt älskar hur snyggt designat det är och inte minst så älskar jag det fina samspelet mellan Lana och Mui. Wishfully Studios har onekligen satt ribban väldigt högt för sig själva med sin debut och det är knappast någon underdrift att jag ser fram emot att se vad de hittar på härnäst. Man blir allt lite stolt som svensk ändå vid sådana här tillfällen.

9 / 10
+
Ljuvligt designat, bra och tänkvärd historia, finurligt utformade pussel, magiskt samspel mellan Lana och Mui