"Kommer jag att kunna skriva den här hårdvarurecensionen utan att bli för personlig, välja sida samt förbli förhållandevis objektiv i mina tekniska bedömningar?" Jag ställde mig själv den frågan under gårdagen och kom fram till att svaret dessvärre är ett rungande tydligt, högljutt nej. Det kommer inte att gå. Varför inte, kanske du vill skrika nu - i respons? För att jag skrivit på ett personligt vis om hur underhållen jag blir av särskild underhållning i 25 års tid på, på heltid, och att jag även om jag kanske skulle vilja - inte kan något annat. Inte ens när ny teknik ska betygsättas och saker som beräkningskapacitet, antal pixlar samt ljudvolym faktiskt går att möta, med riktiga mätverktyg.
Istället utgår jag som vanligt från mig själv och mina personliga upplevelser, här. Och detta har varit en ytterst klurig text att skriva för min del. Primärt för att jag älskar Playstation 5. Jag älskar den konsolen innerligt, villkorslöst, passionerat och dedikerat. Detta innebär, för alla er konsolkrigare där ute, inte att jag inte gillar Xbox Series X eller min Omen HP 45L, för det gör jag. Jag nyttjar alla tre regelbundet men om jag i en pressad situation, med pistolmynningen lätt pressad mot tinningen, är det Playstation 5 jag väljer av de tre formaten/maskinerna. Den passar mig bäst. Jag älskar Sonys operativsystem och hur väl de byggt ett användargränssnitt som aldrig står i vägen eller krånglar till det utan snarare enbart känns logiskt, snabbt, smidigt enkelt och självklart. Jag älskar handkontrollen Dual Sense som jag flera gånger kallar det enskilt bästa med denna "nya" generation konsoler och jag älskar Sonys främsta, egna spel under de gångna åren. The Last of Us: Part II, Horizon: Forbidden West, Gran Turismo 7, Astro Bot, God of War: Ragnarok... Det finns så väldigt många riktigt bra spel till konsolen, också.
Playstation 5 Pro är naturligtvis tänkt att fungera som samma typ av mid-gen-uppdatering som Playstation 4 Pro var och efter fyra dygns testande kan jag väl konstatera att detta verkligen är en konsol enbart för de superdedikerade. Playstation 5 mäktar med 10,2 teraflops i uppmätt beräkningskapacitet vilket är sex mer än Playstation 4 Pro. Playstation 5 Pro har 16,7 teraflops i beräkningskapacitet vilket gör att den är mer kraftfull än en PS5 och en PS4 Pro kombinerat. 6,5 teraflops starkare än standardmodellen av Playstation 5. Den innehåller också snabbare minnen som uppmätta är 28% kvickare än i standardkonsolen vilket i slutändan innebär att den är 45% snabbare på att rendera din spelgrafik och på pappret en klart starkare maskin.
Utöver detta är det Sonys egen variant på DLSS som är den stora snackisen här. DLSS är ju som vi alla vet en samling bildförbättrings- och uppskalningstekniker för djupinlärning i realtid som utvecklats av Nvidia. Bilden skalas upp på det finurligaste av vis utan att det drar CPU/GPU-kraft, något som för PC-spelsmarknaden varit något av en revolution. Sonys version heter Playstation Spectral Super Resolution (PSSR) och fungerar i grunden på samma sätt. AI-kontrollerad uppsampling jobbar för att addera information i varje bildruta utan att kräva särskilt mycket av konsolens hjärna.
Jag började mitt testande av denna konsol med att koppla in min standardmodell av PS5 i en LG Oled B3 och i HMDI-porten bredvid, kopplade jag in PS5 Pro. Jag installerade sen God of War: Ragnarok, Gran Turismo 7, Horizon: Forbidden West samt The Last of Us: Part 1 Remastered på båda maskinerna. Jag ställde in båda PS5:orna i grafikläget (Resolution samt PS5 Pro Enhanced) och har sedan suttit och växlat mellan de båda, för att verkligen försöka hitta igen de förbättringar som erbjuds. Är skillnaden stor, tydlig och märkbar genom varenda spel och varenda spelögonblick? Nej. Det är den inte. Finns det skillnader? Givetvis.
För mig blir det rätt snabbt uppenbart att det är implementeringen av Playstation Spectral Super Resolution (PSSR) som gör skillnaden här, på det stora hela, och framförallt kommer att vara avgörande för Sonys framtid, inte minst gällande Playstation 6. Bilduppdateringen kan ökas på utan att upplösningen måste kliva ned och detta är ju välkommet såklart, men att påstå att det går att se några stora skillnader idag - vore lögnaktigt. Snarare är det väldigt små differenser som utmärker sig här, gräset i Horizon ser skarpare ut, texturerna på husen i The Last of Us: Part I ser lite tydligare ut och Gran Turismo 7 erbjuder speglingar i lacken samt skuggor som är skarpare sett till ren bildkvalitet. Jag tror dock inte att jag hade lagt märke till något av det där om jag inte suttit och aktivt letat, med snoken alldeles för nära min LG-TV, dock.
I The Last of Us: Part I har Sony lagt till ett nytt grafikläge som kallas "Pro" (rätt och slätt) och det tillåter för 4K/60 FPS istället för 4K/30FPS som på Playstation 5 8standard). Här är dock native-upplösningen 1440ppå Pro men Sonys PSSR skalar upp bilden till 4K utan att tillför artefakter eller andra bildmässiga bekymmer, och det hela fungerar väldigt bra. Joel och Ellies resa flyter bättre, känns mer följsam och över tid, när en halvtimme eller timme passerat, är det som alltid svårt att backa tillbaka till halva bildskärmsuppdateringshastigheten.
Den extra minnesmängden som stoppats in hjälper PS5 Pro att ladda in spelen lite, lite snabbare än standardmodellen även om det handlar om sekunder och trots 45% bättre renderingsprestanda är den fortfarande precis lika tyst. Jag har uppmätt både standardmodellen av Playstation 5 samt Pro-konsolen till 24 dB arbetsvolym vilket såklart inte ens är hörbart annat än om jag trycker örat mot sidan av maskinen.
Playstation 5 Pro är ju i grunden en fantastisk konsol eftersom Playstation 5 är en fantastisk konsol. Den är tyst, numer ganska liten, har marknadens enligt mig bästa användargränssnitt och en fantastisk handkontroll. Jag förstår naturligtvis också att framförallt PSSR kommer att bli en självklarhet för Sonys hårdvaruframtid och en stor del av Playstation 6 då tekniken precis som i Nvidias fall är hutlöst lovande. Det går dock för egen del inte riktigt komma från att Sony borde ha tagit i mer här. En ännu större SSD hade såklart varit vettigt i en maskin som trots allt kostar 10 498 kronor och jag hade givetvis velat se att den uteblivna discläsaren (1599 kronor) hade medföljt precis som en Dual Sense Edge. Om man som i Sonys fall kräver närmare 11 000 kronor för en "Pro"-maskin, borde såklart Pro-handkontrollen som man redan kränger följa med likväl som en discläsare. Som det är nu (Prisjakt) går det att köpa två stycken vanliga PS5-konsoler till exakt samma pris som en PS5 Pro. Och dom pengarna, är PS5 Pro bara inte värd.