Svenska
Gamereactor
nyheter

Playstation Plus växer så det knakar efter att ha influerats av Gamepass - trots avsaknaden av "day one"

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När Playstation Plus först introducerades till Playstation 3 den 29:e juni 2010 slog företaget i underläge mot främste konkurrenten Xbox 360. Playstation Plus hade för avsikt att etablera mervärde i sin prenumerationsmodell genom månatliga spel och premiumfunktioner utöver gratis onlinespel. Tjänsten har sedan dess reviderats löpande genom åren - något som till stor del handlat om bristfällig konkurrens när Playstation 4 lanserades. Idag har tjänsten olika nivåer, skräddarsydda mot spelaren med varierande utbud; Essential, Extra och Premium där de övre segmenten innebär större kataloger med både första- och tredjepartstitlar, samt äldre spel till tidigare generationer.

Nick Maguire, vice ordförande över globala tjänster på Playstation, hade följande att säga om den nutida trestegsmodellen i en intervju med Game File inför morgondagens stundande 15-årsjubileum:

"It's really given us a new way to reach the audiences with these games, and it's given new value to partners to find new people to play their titles. And just the engagement we see from it is really positive, in terms of the number of people choosing that Catalog and coming back month after month."

Playstation Plus är idag en tjänst som liknar Xbox Gamepass i struktur och omfång, där nya titlar slussas in i de övre segmenten varje månad för att etablera långsiktiga förhållanden med spelarna, något som visat sig vara framgångsrikt. Det dyraste alternativet - Premium - har genomgått den högsta utväxlingen de gångna 12 månaderna med fler prenumeranter, trots prisökningar. Däremot är Sony inte särskilt intresserade av att lägga till sina förstapartsspel till tjänsten samma dag som de lanseras:

"We've sort of stayed true to our strategy across the board, where we're not looking to put games in day and date," "Our strategy of finding four or five independent day-and-date titles—and using that to complement our strategy of bringing games in when they're 12, 18 months old or older—that balance for us is working really well across the platform,"

Playstation Plus växer så det knakar efter att ha influerats av Gamepass - trots avsaknaden av "day one"Playstation Plus växer så det knakar efter att ha influerats av Gamepass - trots avsaknaden av "day one"Playstation Plus växer så det knakar efter att ha influerats av Gamepass - trots avsaknaden av "day one"Playstation Plus växer så det knakar efter att ha influerats av Gamepass - trots avsaknaden av "day one"
Mindre titlar såsom Stray, Sea of Stars, Animal Well och Blue Prince har historiskt lagts till på tjänsten vid release.

En strategi som även pensionerade Sony-chefen Shuhei Yoshida anser är ett vinnande koncept, då det skapar en bättre balans för spelare och utvecklare där mindre, smalare titlar får utrymmet de förtjänar. Yoshida ansåg även att "Gamepass day one" har en tendens att överskugga mindre utvecklare där rampljuset styr spelaren - vilket i långa loppet innebär att även innovationen går förlorad när de större produktionerna är ett sätt att diktera vad spelarna ska välja att spela.

Playstation Plus växer så det knakar efter att ha influerats av Gamepass - trots avsaknaden av "day one"Playstation Plus växer så det knakar efter att ha influerats av Gamepass - trots avsaknaden av "day one"Playstation Plus växer så det knakar efter att ha influerats av Gamepass - trots avsaknaden av "day one"Playstation Plus växer så det knakar efter att ha influerats av Gamepass - trots avsaknaden av "day one"
Större produktioner som God of War, Spider-Man, Demon's Souls och The Last of Us introduceras till PS Plus tidigast efter 12 månader efter lansering.

Microsofts och Sonys strategier är idag väldigt snarlika - men skiljer sig åt, vilken föredrar du?



Loading next content