Gamereactor



  •   Svenska

Logga in medlem
Gamereactor
nyheter
Marathon

Playstation redovisar en nedskrivning på 765 miljoner dollar till följd av Bungie-uppköpet

Eftersom Destiny 2 verkar ha fallit i glömska och Marathon har svårt att nå en stabil publik, verkar Sony ganska besvikna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Playstation-divisionen redovisar en nedskrivningsförlust på 765 miljoner dollar (drygt sju miljarder kronor) kopplad till köpet av Bungie. Playstation köpte studion bakom Destiny, Marathon och även Halo för 3,6 miljarder dollar under 2022, men affären har inte levt upp till företagets förväntningar.

Enligt Sonys senaste ekonomiska rapport för Playstation bokfördes en förlust på 560 miljoner dollar bara under räkenskapsårets fjärde kvartal. Sett över hela året landar summan på 765 miljoner dollar, och ytterligare förluster är möjliga även under nästa räkenskapsår.

Det är inte särskilt svårt att förstå varför Playstation kanske inte är helt nöjda med uppköpet av Bungie. Historien om Bungie och Playstation påminner mycket om företagets övergripande satsning på multiplayer och live service-spel. Jakten på ständigt växande live service-framgångar har lämnat Playstation med betydligt fler misslyckanden än succéer och nästan tomma releaselistor. Marathon må vara ett spel som fått starka omdömen, men det har inte den enorma spelarbas som Sony sannolikt hade hoppats på.

Marathon
Var det ett klokt drag att köpa Bungie, enligt dig?

Relaterade texter

MarathonScore

Marathon

RECENSION. Skrivet av Magnus Groth-Andersen, GR DK

Cryo Archive ligger precis runt hörnet, men våra danska kollegor känner sig bekväma med att sätta sitt omedelbara betyg på Bungies extraction shooter...



Loading next content