Nintendo har generellt sett varit väldigt bra på det här med expansioner till sina spel. Det är ofta riktigt matiga historier som verkligen tillför något och känns motiverade att betala för. Kolla bara på The Legend of Zelda: Breath of the Wild eller Mario Kart 8. Därför var det inte så konstigt att jag såg så mycket fram emot att få utöka mitt Pokémon Sword/Shield med nya Isle of Armor.
Det nya äventyret börjar med en tågbiljett från Wedgehurst Station och en resa till ön i expansionens titel. Lyckligtvis lämnar du Hop hemma och bland det första du gör efter åkturen är att träffa en ny rival. Spelar du Shield väntar den lite småträiga Avery, medan Sword-spelarna dragit vinstlotten med Klara. Det ska dock direkt slås fast att vilken version du spelar, så är det ett helt enormt lyft från just Hop som kan vara sämsta Pokémon-rivalen i mannaminne.
Det nya äventyret är utformat som ett slags utbyggd Wild Area, där det trängs massor av favoriter som av oklar anledning inte kom med i huvudspelet. Men det är inte som att jag klagar och relativt kort efter att jag börjat spela stöter jag på min absoluta favorit i serien, nämligen Tauros (kan möjligen ha att göra med att jag själv är född oxe, även om jag omöjligen kunde bry mig mindre om stjärntecken). Överhuvudtaget finns många Pokémons från Kanto-regionen och för dig som har ett välfyllt Pokémon Home-konto kan du ladda över flera från Let's Go-serien.
Av oklar anledning är svårighetsgraden ganska lågt ställd och mina medhavda värstingar till fickmonster har inga som helst problem med att plöja sig igenom det motstånd jag ställs inför. De flesta ligger på runt level 60 (samma med tränarmöten) och vill du ha en utmaning bör du därmed skapa den själv genom att välja lite svagare Pokémons. Nu är detta såklart inte allt spelet har att erbjuda, utan Isle of Armor har även annat att komma med såsom en massa att utforska.
Denna aspekt av denna nya värld är väldigt välgjord och det finns gott om grottor och hemligheter som sömlöst sitter ihop och är en fröjd att stilla min nyfikenhet. Det är faktiskt ännu bättre gjort än i grundspelet, och jag har under min tid med expansionen spenderat timmar med att bara cykla omkring och leta efter skrymslen och vrår. Nostalgifaktorn är på topp när jag under min färd passerar bland annat Kangaskhan, Lickitung, Tangela med flera i vad jag förmodar är ett försök att blidka många kritiska så kallade Dexit-spelare.
Det finns även en kort bagatell till story som egentligen inte innehåller mycket, men som är rejält utdragen av så kallad grinding för att levla det nya legendariska fickmonstret Kubfu. Utöver det finns annat att låsa upp såsom kosmetiska föremål, grejer till din cykel och några ganska mäktiga sidouppdrag. Dessutom följer din aktiva Pokémon nu efter dig medan du spelar i vad jag ändå tycker är en trevlig detalj som faktiskt tillför mer än man kan tro.
Men det är ändå lite för mycket jag saknar här. Det hade exempelvis gärna fått vara en mer matig story, en mer varierad utmaning, justeringar i level-taket och gärna även mer end game-material för alla oss som redan spelat igenom Sword och Shield. Egentligen är det inte alls dåligt och det är absolut tillräckligt för att kunna kallas en expansion, men när prislappen motsvarar ett halvt spel blir det mer tveksamt. Så mycket material känner jag helt enkelt inte att jag får (vilket jag helt orelaterat känner var problemet med Mortal Kombat 11-expansionen Aftermath alldeles nyligen, utgivarna behöver nog bli bättre på att värdera vad de faktiskt har att erbjuda).
Nåväl, för Pokémon-fans är det fortfarande ett givet köp och det var kul damma av mitt gamla välfyllda Galarian Pokédex samt återfå den där känslan av att jag måste fånga allihop - som att det på något sätt är viktigt på riktigt. Och det gillar jag. Dessutom är utforskandet kul och du kommer få åtskilliga timmars underhållning samt massor av fanservice, men det är tyvärr inte alls samma sak utan en riktig story att spela igenom.