Promenade

Promenade

Ännu ett barnvänligt plattformsspel ger sig ut på spelmarknaden, och vi har undersökt om nya Promenade är något att skriva hem om...

Vissa spel är dåliga, vissa spel är bra. Emellanåt kommer titlar som gör något unikt, och i andra fall så gör de något som känns familjärt. Indiespelet Promenade kan i grunden benämnas som ett väldigt bra spel med ytterst familjära smaker, men trots känslan av Deja Vu från liknande plattforms-äventyr så lyckas utvecklaren Holy Cap addera tillräckligt mycket egen identitet för att sticka ut ur mängden. Man må förvisso inte nå upp till de allra högsta av toppar, men man bör inte ignorera denna charmiga saga enbart för den sakens skull.

Promenade
En avslappnad stämning genomsyrar hela äventyret.

Det finns ingen direkt story i Promenade, åtminstone inte i den klassiska bemärkelsen med ett tydligt narrativ och en solid struktur. Allt börjar nämligen med att en pojke ramlar ner i ett vattenhål och räddas av en liten rosa bläckfisk, dessa blir sedan vänner och ger sig ut på ett äventyr tillsammans. Det finns sedan små visuella ledtrådar här och var som kan ge rum för eventuella spekulationer om underliggande berättelsetrådar, men fokuset är aldrig på att lösa något mysterium eller ta en handling i mål. Promenade handlar nämligen i grunden om att plattforma sig fram genom färgglada banor och samla kugghjuls-bitar för att ta sig längre upp bland molnen, som utgör spelvärldens centrum, med hjälp av en förtrollad hiss.

Promenade
Ibland måste man lösa charmiga små pussel, som här där två sniglar ska på spagetti-dejt.

Just fokuset på spelbarheten är något jag förövrigt uppskattar rejält, och att bara få slunga sig ner i ett spel som vill erbjuda en utmaning känns fräscht i en spelvärld där allt annars tycks vilja ha ett djuprotat universum fullt av av bakgrundsfakta och mängder av karaktärer. Här handlar det istället om att "hoppa rätt", och det räcker gott och väl för upplevelsen man försöker förmedla, speciellt med tanke på att en yngre publik garanterat är den största målgruppen. En intressant detalj i Promenade är annars att ens huvudkaraktär är fullkomligt usel på just det med att hoppa för egen maskin. För om man bara förlitar sig på denna pojkes förmåga att nå höga höjder så hade man blivit gruvligt besviken, men det är med hjälpen från sin ovannämnda bläckfisk-vän som saker och ting blir mer intressant. Det är nämligen endast genom att kasta sin åttaarmade kompanjon och fånga diverse föremål som man kan utföra högre skutt eller genomföra ett så kallat dubbelhopp mitt i luften. Detta koncept eskalerar sedan successivt där det gäller att fånga projektiler och utnyttja allt från fåglar till anstormande kanonkulor för att ta sig dit man ska, och det är en spännande knorr på ett bekant ansikte.

Promenade
Miljöerna är inte de mest avancerade, men de är ytterst trevliga att manövrera igenom,

Promenade är sedan i sig visserligen inget jättesvårt spel, och har du tänkt lira med dina barn så finns det inga större hinder som står i vägen för ens underhållning. Detta gäller för majoriteten av spelet, men det finns vissa sektioner som även kan utmana den mest erfarne spelaren. Vissa utmaningar där det gäller att utföra snabba manövrar under tidspress är som exempel extra avancerade, men det finns aldrig något krav på att du måste genomföra dessa för att ta dig till slutet. Gillar du dock att få visa upp din fingerfärdighet och känner ett behov av att klara hundra procent så finns här ett par kluriga nötter att knäcka.

Presentationen är förövrigt väldigt barnvänlig och gemytlig. Man blandar klara färger, men ett snyggt animations-arbete, och spelet gör sig verkligen bättre i rörelse än på stillbilder. Musiken levererar även den på en relativt hög nivå, och du kommer garanterad att vifta en del på såväl fötter som tår medans du försöker bemästra allt som detta plattformspel har att erbjuda. Just tidsaspekten är dessutom väl avvägd, där det inte tar mer än runt 10 timmar på sin höjd att se och göra det mesta. Visst, vissa kanske hade velat ha mer än så, men för den upplevelsen man vill erbjuda så tycker jag tiden känns perfekt balanserad där det inte blir för långtråkigt eller känns för avhugget.

Promenade
Bossarna erbjuder förvånansvärt kluriga spelmoment.

I slutändan är Promenade, precis som jag skrev i inledningen, ett väldigt bra spel med familjära smaker. Det erbjuder inte mycket som man inte har upplevt förut i andra likande titlar, men det är i sig ingen ursäkt för att ignorera denna lilla indiepärla helt och hållet. För utvecklaren Holy Cap gör som sagt mycket bra här, och om du söker efter ett färgsprakande äventyr att lira med dina barn så finns det få bättre nya alternativ än just Promenade.

Promenade
Charmigt så det sjunger om det.
8 / 10