Pronty: Fishy Adventure

Pronty: Fishy Adventure

Jenny har fått uppgiften att utforska de mörka gångarna under vattnet med Pronty och hans trogna Bront vid sin sida.

Ett gulligt litet animerat barnspel var min första tanke när jag såg bilderna på vår lilla vattenlevande huvudkaraktär. En postapokalyptisk värld under vattenytan där fokuset är att rensa havets botten på föroreningar som orsakat fruktansvärda mutationer på varelserna i vattnet. Vid sin sida har Pronty trogna robotfisken Bront som är enda medlet för att slåss mot fiender som dyker upp när du minst anar det. För att kunna rädda fiskvärlden så får man simma runt bland gångar likt maskhål som slingrar sig runt som fruktansvärda labyrinter och det är nästan omöjligt att veta om man färdas i rätt riktning.

Pronty: Fishy Adventure
Vacker undervatten miljö

Skenet bedrar om man tror det är ett barnspel, det är rätt enkelt att simma runt och döda de mindre fienderna men när man kommer till bossarna så är det rätt svårt att slå dem. Speciellt när man har så limiterad kontroll över striderna men också att den är rätt makaber då vissa fiender tappar inälvor och kroppsdelar som flyger runt i vattnet när de dör. Pronty har ett tema som passar in i dagens samtalsämne och potentialen till att vara ett rätt underhållande spel vilket de har misslyckats med att göra. Även om det är bra variationer på fiender med passande miljö att simma runt i så är musiken till spelet sömnmedel att lyssna på, det är fint och rogivande men ju mer man lyssnar desto mer trött blir man. När man använder dash och simmar snabbt så hör man bubblande ljud när Pronty bryter genom vattnet och till och med det är bedövande.

Pronty: Fishy Adventure
Pronty och hans trogna Bront

Det som höjer spelet är fienderna som är väldigt kreativa och man har verkligen gått all in för att mutationerna ska vara så galna som möjligt, de är också väldigt svåra att ta sig förbi. Men inte på grund av att de har gjort fienderna för starka utan för tyvärr så har de verkligen inte ens försökt göra det spännande i Pronty. Där är inga kombinationer för att slåss, inga nya vapen man uppgraderar till utan där är endast en knapp för att kunna strida och Pronty rör sig inte ens då utan du ska styra Bront som ska slåss åt dig, om du inte riktar honom rätt så kommer han att försöka döda i tomma intet. Den enda finessen de bjuder på är att man ska hålla ena styrspaken för att hålla Pronty säker men samtidigt med andra styrspaken försöka styra Bront rätt och klicka på en ynka knapp där han slåss, oavsett hur svår fienden än blir så är där fortfarande bara Bront som kan göra något åt monstret. För att hålla sig säker, då fienderna inte ens försöker slå Bront, så har man en knapp man håller in för att vår fenade huvudkaraktär ska snabbt förflytta sig till säker plats. Tack vare dessa problem så har jag verkligen kämpat med att ens njuta av att spela det, det är mycket mer man kan få ut av det men när man får övertala sig själv om att starta ett spel för det inte är njutbart. Även om de lagt in små detaljer som att hjärtan dyker upp när Pronty hittar något som fyller på livet så är det verkligen inte tillräckligt för att det ska vara värt din tid.

Pronty: Fishy Adventure
Bakgrundsdetaljerna är inte bortglömda

Nästa gång jag har svårt att somna så ska jag sätta igång det igen, annars kommer den förbli glömd i registret bland alla mina spel.