Quake III Team Arena

Quake 3 Team Arena

Det är väl knappast nödvändigt att introducera Quake 3 Arena för någon. Vi har hårdtestat expansionen.

Med Quake 3: Team Arena visar id Software att de inte har legat på latsidan med hänsyn till spelarnas krav. Det har funnits expansionspaket till alla spel i Quake serien, men först nu är det id själva som tagit tag i utvecklingen, vilket klart visar att de har velat ge spelarna det de önskar. En annan anledning till att de beslutat att själva ta tag i det är att det inte varit andra som känt till Q3 grafiksystemets egentliga potential.
Med Team Arena blir en helt ny bantyp introducerad, nämligen landskapsbanor. Ja, du hörde rätt: Tills vidare har nästan alla 3D shooters föregått inne i byggnader, men nu rör vi oss utanför! Med Q3: TA följer tre banor som kombinerar storslagna landskap och fullt funktionella baser, som du dessutom kan se bitar av på några av bilderna här i recensionen , om du fortfarande är skeptisk. Så stora banor reser av sig själv ett stort krav för "Team-play", men det är inte det enda.

Om man inte har hört om expansionspaketet tidigare kan titeln kanske verka lite underlig. Som ovan nämnt blev Q3 kritiserat för dess sparsamma lagspelsfunktioner, och det är här som Q3: TA förändrats på ett drastiskt sätt. Med Q3: TA vänder id komplett runt på vad spelet fokuserar på. Man kan fortfarande spela Deathmatch och Team-Deathmatch, men alla nya banor är designade specifikt för lagmatcher , eller med andra ord , alla banor är designade i stil med de välkända öCapture the Flagö banorna. I Q3 hade denna speltyp en mycket liten roll med bara fyra banor, där det nu är den centrala speltypen. Utöver den välkända CTF funktionen har id utvecklat tre nya speltyper som alla är lagbaserade, men med olika taktiskt och spelmässig fokus. Alla banorna i Team Arena är kompatibla med alla olika speltyper.

Team Arenas speltyper

Ganska självklart är detta CTF med bara en flagga. För att få poäng ska man hitta flaggan i mitten av banan och föra den ner till fiendens flaghållare, som befinner sig där flaggan i en normal CTF finns. Sättet som flaggan returneras till mitten eller förloras av spelaren fungerar precis som i normal CTF. Denna speltyp är nog den minst lagkrävande av de fyra då man bara ska skaffa flaggan från var den nu är och få den i mål!

För att få poäng i Overload ska man först hitta vägen in i fiendens bas, där man finner en form för totem, en såkallad öSkull Obeliskö. Denna totem, som ska ödeläggas för varje poäng, kan klara 2500 damage-points, men den regenererar med en konstant rate på 15 point per sekund! Därför ska man påföra den skada i en sammanhängande ström för att få points, vilket givetvis gör speltypen till en av de mest lagkrävande. Man ska både se till att angriparen inte blir dödad, samtidigt som man försvarar sin egen bas!

Harvester påminner en del om One Flag CTF med hänsyn till målet, då man samlar objekt i banans mitt som ska föras till fiendens bas. Men det skiljer sig likväl på många punkter, vilket gör det till en rätt intressant speltyp. Istället för en flagga i mitten finns en öSkull Generatorö som släpper ett kristall-kranie av lagets färg, varje gång en från laget blir öFraggadö. Man ska så som spelare samla det motsatta lagets kranier och föra dem till fiendens bas, men man kan också föra bort sina egna kranier från arenan. Om man blir dödad medan man bär på ett kranie försvinner detta från spelet, så man ska se till att komma helskinnad i mål, samtidigt som man samlar upp kranierna innan motståndarna tar bort dem.

Utöver de ovan nämnda speltyperna har Q3: TA´s lagbanor givetvis också normal CTF, Team-Deathmatch och normal FFA-Deathmatch. Det har dessutom skapas fyra nya Tournament banor och fyra nya Bots, som man ska kämpa one-on-one mot.

Det är svårt att föreställa sig en ny 3D shooter utan nya vapen att leka med, och inte heller här har id svikit oss! De har faktiskt återinfört några av dåtidens mest populära vapen, nämligen en Chain Gun och en Nail Gun; Chain Gun en är en extremt kraftig minigun som skär hårt igenom både Armor och Healt, men som i gengäld slukar otroliga mängder ammunition. Nail Gun påminner lite om Shot Gun genom att vara långsam och sprida skotten mycket, men här slutar också jämförelsen. Nail Gun fyrar en stor mängd piggar som är extremt dödsbringande. Den skjuter inte särskilt snabbt eller precist, men i gengäld träffar den allt på ett relativt stort område. Det är en smärtfull upplevelse att känna ett regn av piggar träffa en på olika ställen efter varandra , man kan faktiskt märka och höra dem en åt gången.

Utöver dessa gamla klassiker har id skapat ett helt nytt vapen, nämligen en Prox Launcher. Detta diaboliska vapen avfyrar en Proximity Mine som fastnar på alla ytor. Man kan således sätta fast dem på väggar och golv, varefter de så exploderar när fienden kommer i närheten. Men det riktigt intressanta är att man kan fästa dem på själva spelarna, så de kan springa runt ett par sekunder innan de sprängs i luften.

Q3 blev snabbt känt för sitt spektakulära grafiksystem och man kan därför tro att id inte gjort särskilt mycket för att förbättra detta, men det har faktiskt hänt en hel del. Grafik- och banmässigt var Q3 snyggt, men det var inte lika varierat som man kunde önskat sig. Det har nu id gjort mer än rikligt för att ändra på. De nya terrängbanorna är helt fantastiska att skåda och hade varit fullständigt otänkbara för bara ett år sedan, och deras generella bandesign genom Q3: TA är mycket mer inspirerande och storslagen är Q3 någonsin var. De har skapat nya arkitektoniska stilarter som lyfter Q3´s grafiksystem till nya höjder, och även flera nya effekter präglar scenarierna. Bl.a. kastar skyarna vakande skuggor på landskapet i de gröna landskapsbanorna.

Utöver grafiksystemet har ljudsystemet också fått sig ett ordentligt lyft. De har bl.a. implementerat ett Dopplereffekt-system, som gör att man kan höra raketerna susa runt öronen på en , en fantastisk upplevelse som måste upplevas! På samma sätt kan man också höra kulorna från maskingevären övinaö igenom luften. Id har dock gjort några förhållandevis irriterande öVoice-Tauntö, men det är bara ett problem när man spelar mot Bots.

Något som dock fortfarande är irriterande är den dåliga Bot-AI´n. Q3 har en av de mest avancerade AI, som också förbättrats i Team Arena, men då fokus ändrats från Deathmatch till lagspel känns spelets Bots ännu sämre. Problemet med att de står i vägen för spelaren och varandra är lika irriterande som alltid. Det är dessvärre en nästan omöjligt uppgift att implementera Bots som kan arbeta tillsammans, och det är väl egentligen heller inte så märkligt , om man skapade mycket brutala dräparmaskiner med mycket små hjärnor skulle de ju trots allt inte kunna känna skillnad på vän eller fiende?

Quake 3 Team Arena hade varit komplett fantastiskt om det varit ett spel för sig själv i en värld utan Q3, men dessvärre är det öbaraö ett expansionspaket. Spelet faller dock inte i kvalitet, men bara i betyg. Det är i teorin bara ännu en ny modifikation, men det skiljer sig uppenbart från resten av dessa genom att vara av en fullständigt överlägsen kvalitet. Om man är Quake-fan får man helt säkert något för pengarna, är man det inte så får man nästa överväga att bli! Ett stort minus är dock att man ska ha originalet för att köra spelet, så för icke-Quake-spelare blir det plötsligt en dubbel utgift. Ett annat minus är systemkraven som stigit jämför med originalet Q3: Om man vill köra Q3:TA i någorlunda hög upplösning och detaljgrad kan det vara nödvändigt med en uppgradering, särskilt med hänsyn till grafikkort. Kort och gott: Om man är Team-Multiplayer-fan, eller bara Quake-fan, är detta spel bästa möjliga just nu. Uppgraderingarna kan du alltid bekymra dig om senare

Quake III Team ArenaQuake III Team ArenaQuake III Team ArenaQuake III Team Arena
8 / 10
+