Med sitt snabba och teambaserade spelupplägg kunde man tro att Rainbow Six skulle ha svårt att fungera väl till mobila enheter, särskilt utformat som ett toppstyrt roguelite-spel med gullig grafik. Men till min förvåning är det en ganska bra kombination som Ubisoft har satt ihop för räkning Netflix i det nyligen lanserade Rainbow Six: SMOL.
Idén är i princip densamma som i alla andra Rainbow Six-spel: Du använder ett team bestående av agenter för att ta dig in i fiendens territorium och slutföra en rad uppdrag. Oavsett om det handlar om att desarmera bomber, rädda gisslan, eliminera mål eller försvara platser - så finns seriens grundläggande taktiska element bevarade. Det som skiljer spelet från dess mer realistiska bröder är roguelite-systemen. På samma sätt premisser som i exempelvis Rogue Legacy måste du välja en ny operatör med något annorlunda spelegenskaper om du misslyckas med ett uppdrag och dör, och därefter försöka slutföra uppdragen. Eftersom det här är just ett roguelite finns det naturligtvis permanenta uppgraderingar du kan få under spelets gång som gör varje operatör allt mer effektiv, vilket gör framtida uppgifter enklare. Så även om designen påminner om en äventyrsbok för barn är Rainbow Six: SMOL alltså ett Rainbow Six-spel... rakt igenom.
En av de största nackdelarna är att du inte spelar som någon av Rainbow Six berömda agenter. När du går in i en operation (som vanligtvis består av cirka fem separata uppgifter du måste slutföra utan att dö innan du återvänder till en hubbvärld) kan du istället välja en uppgradering, vilket kan vara lite mer skada, förmågan att se fiendens fotspår eller till och med hjälp från en operatör som Sledge. Operatörer har unika förmågor och hjälper dig i strid, men de är i huvudsak utformade som perks utöver de andra tillfälliga förmåner som du kan samla på dig under ett uppdrag för att klara de mer krävande utmaningarna. Det finns sätt att uppgradera och förbättra operatörer (av vilka det finns totalt tio att hitta och låsa upp), liksom sätt att förbättra de olika klasserna med spelbara operatörer, och detta faller ytterligare under de typiska roguelite-elementen i spelet.
Rainbow Six: SMOL flyter på bra, är lätt att förstå, har ett bra tempo och är inte för svårt, vilket är perfekt för ett mobilspel. Det har också tillräckligt djup för att du ska kunna utforska byggnadssystem och förbättra din operatör, samt ett brett utbud av fiender att bekämpa och olika uppdrag att slutföra på en växande och alltmer utmanande världskarta. Rainbow Six: SMOL rymmer en hel del innehåll trots det vids en första anblik lilla formatet, vilket ger dig mycket att njuta av på ett lättillgängligt sätt.
Namnet SMOL gör att man förväntar sig att spelet ska ha ett ganska avslappnat tema, och det har det också. Det finns gott om lättsam humor samt kombinationen av färgpalett och teckningsstil med en top-down-strategi samt 2D-protagonister som nästan ser ut som klistermärken på en rörlig teckning, vilket gör att det här känns mer tillgängligt och gulligt trots det annars dödsseriösa Rainbow Six-namnet.
Pekskärmsspelkontrollen kan dock vara lite knepig på mindre enheter som en Iphone 14 Pro, och spelet använder så mycket resurser att det tömmer telefonens batteri inom ett par timmar. Dessutom bidrar roguelite-funktionerna inte till något snabbt levlande. Du kommer till en punkt där varje uppgradering känns som ett arbete och detta tar såklart bort det roliga ur titeln, särskilt med tanke på att mycket av handlingen är ganska repetitiv. Det spelar egentligen ingen roll att världen är förstörbar och att striderna är flytande och snabba, när kärnuppdragen är i stort sett desamma om och om igen. Och menyerna och grafiken är en mardröm att hålla reda på. Det händer så mycket i det här spelet, med explosioner och färger överallt, att det är mycket svårt att ha kollen på allt. På en större skärm lär detta vara ett mindre problem, men de flesta mobilspelare lär märka av problemen relativt snabbt.
Men även om det har sina svagheter blev jag väldigt förtjust i Rainbow Six: SMOL. För mig är detta ett bevis på att Rainbow Six-varumärket kan vara mer än de typiska, snabba multiplayer- eller truppbaserade shooters som vi vant oss vid, och jag är ärligt talat lite besviken över att Ubisoft inte har beslutat att släppa detta till PC eller Switch också. Med mer djup, fler funktioner och några förbättringar kan Rainbow Six: SMOL bli något riktigt bra.