Räkna inte med att Dead Space 4 någonsin kommer släppas
Seriens manusförfattare och producent säger att försäljningssiffrorna inte ens i närheten av de nivåer som krävs för att EA ska visa intresse...
Remaken av Dead Space blev en stor framgång och sålde bättre både än originalet och EA:s egna förväntningar, och nådde över två miljoner bekräftade exemplar. Det ledde såklart till förhoppningar om att även Dead Space 2 skulle få en remake, men så tycks det tyvärr inte bli.
Därmed står hoppet till att EA gör en fjärde del i serien och fortsätter sagan. Men... tyvärr verkar även det osannolikt. Det säger seriens författare och producent Chuck Beaver i en intervju hos FRVR Podcast. Han menar att trots framgången för remaken så är serien inte i närheten av där den borde vara för att EA ska orka bry sig:
"Horror games have a bit of a ceiling, you know, and I think the number back in [former EA VP] Frank Gibeau's day was 5 million units to keep going on Dead Space. I think the number is like 15 million units now, given the cost of things."
Beaver tycker att det var trist för teamet att serien lades ner, men han känner inte att det var orättvist, utan förstår och accepterar varför del tre blev sista delen:
"It wasn't like it didn't get a run out of it. I mean, it's disappointing that we can't make a beloved franchise to its logical end, but I guess I'm too much of a producer, [I've] been producing for too long. I understand the numbers, and I understand what's happening, and why even Motive wasn't really greenlit for anything after the remake."
Kort sagt är nog Dead Space en död och begraven serie. Nu när EA köps upp av ett saudiskt konsortium, väntas de fokusera ännu mer på säkra kort framöver, vilket ytterligare styrker detta trista faktum.








