Svenska
Gamereactor
nyheter
Assassin's Creed Shadows

Rapport: Här är de verkliga orsakerna till Assassin's Creed Shadows-förseningen

Spelet var helt enkelt inte redo, och det fanns även en del som behövde justeras i enlighet med japansk återmatning...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Även om vi inte blev helt överraskade av beskedet, så var det fortfarande en stor besvikelse att Assassin's Creed Shadows blev försenat, och nu inte släpps förrän i början av nästa år.

Någon egentlig förklaring till beslutet fick vi inte, mer än en uppsjö av spekulationer och konspirationsteorier (en av de mest vansinniga hävdade att spelet skulle få en ny huvudperson istället för Yasuke). Nu har den vanligtvis väldigt pålitlige Tom Henderson publicerat en rapport på Insider Gaming där han går igenom orsakerna.

Han skriver att det inte beror på någon enskild sak, utan "it boils down to a strict development timeline, polishing, and addressing the Japanese community's cultural and historical accuracy concerns". Sistnämnda bygger till viss del på den feedback Ubisoft fått från sina japanska fans. Att Yasuke skulle bytas ut kallar Henderson rätt och slätt för "wild rumors" och menar att det är rent svammel, men däremot ska en del av karaktärens story och framställning i äventyret ses över.

Henderson skriver att Ubisoft borde ha sett mycket av detta innan spelet hamnade såhär nära lanseringen (det skulle ha släppts nästa månad), och nämner det kanske viktigaste av allt, nämligen buggar och allmän polering. Han sammanfattar att "the game is currently not at the stage it needs to be for release".

Och därmed vet vi det. Spelet behövde helt enkelt justeras enligt feedback samt lite hederlig TLC - tender loving care. Den 14 februari är det premiärdags till PC, Playstation 5 och Xbox Series S/X.

Assassin's Creed Shadows
Ubisoft har hörsammat kritiken från japanska spelare.

Relaterade texter



Loading next content