Live-service sågs länge som framtidens melodi, en säker kassako och en brunn med till synes outtömlig potential samt spelarbas. Något som Sony och Playstation så klart ville ta del av och för några år sedan stolt presenterade som "vägen fram" och något de interna utvecklarna framgent skulle storsatsa på.
Situationen idag är så klart markant annorlunda och GAAS-marknaden har hunnit bli övermättad. Något som tydligt märkts om vi ser över de många projekt som Playstation haft i ugnen och sammanlagt har mer än hälften av dem idag antingen floppat eller skrotats. Miljarder av kronor rakt ner i sjön.
Här är den fullständiga listan utifrån vad vi känner till, och spelens respektive status.
Kort och gott, av totalt 16 projekt har nio stycken av dom antingen blivit skrotade i förtid eller misslyckats. Nyheter från de senaste veckorna verkar dessutom antyda till att Marathons framtid är i farozonen. Detsamma kan även sägas om Fairgame$ vars utveckling leds av Jade Raymond, inte direkt en individ känd för sitt know-how inom GAAS-genren.
Källor: (1), (2), (3), (4), (5)
Vad tror du, är Playstations GAAS-satsning körd? Eller finns där hopp?