I en stor Bloomberg-artikel gör två journalister en djupdykning i Microsofts och Xbox verksamhet, och givetvis ingår Game Pass i den analysen. Affärsmodellen Game Pass är en fråga som splittrar både kunder och spelbolag som måste ta ställning till om ett prenumerationssystem som Game Pass ska vara en del av deras affärsmodell.
Rapporten ger bland annat en bild av hur mycket Microsoft tror på Game Pass och hur central position tjänsten har i deras verksamhet. Under ett samtal med Sarah Bond, Xbox-boss, avslöjas att Microsoft spenderar en miljard dollar per år på att inkludera tredjepartsspel i Game Pass-ekosystemet. Detta motsvarar 10,5 miljarder kronor om året:
"Game Pass was also a major adjustment for publishers. To sweeten the deal, Microsoft now spends $1 billion a year getting third-party games on the subscription service.
The largesse has been more than enough to win over small publishers, to whom it offers flat fees of millions of dollars upfront to include their titles, along with a portion of subscription revenue and the promise of exposure they couldn't count on getting otherwise."
Sarah Bond och Xbox har alltså stor tilltro till Game Pass och i ett strategiskt skifte bort från en traditionell affärsmodell för spelkonsoler är det förmodligen bara en tidsfråga innan Game Pass blir största fokuset för Microsoft och Xbox.
Samma artikel har även lite information om en eventuell kommande bärbar Xbox, något vi rapporterade om under helgen.