En av de mest kontroversiella så kallade "downgrades" (grafik som försämras från det att spelet först visas tills dess att det släpps) på senare år är Ubisofts The Division. Skillnaden mellan den första trailern och det färdiga spelet var helt enkelt enorm. Ubisoft har aldrig gett en bra förklaring till detta, men via en ny rapport får vi ledtrådar.
Microsoft och Ubisoft samarbetade som bekant kring The Division där förstnämnda hade marknadsföringsrättigheterna och hade en tidsexklusiv beta. Nu skriver dock VG247 att samarbetet även innehåll en annan punkt. Enligt deras källa var det tydligen avtalat att spelet skulle ha grafisk paritet mellan formaten, så även om det hade gått att lassa på mer till Playstation 4 så fick den inte överglänsa Xbox One:
"On The Division, Xbox had a deal with Ubisoft, and part of that deal was to ensure that the PS4 version did not look better than it. The resolution, frame rates, and density of assets could have been higher on PS4, but this was vetoed to prevent issues with Microsoft."
Denna typ av avtal förekommer på båda sidor och nu när Playstation 4 Pro är svagare än Xbox One X kan man misstänka att det i spel där Sony har marknadsföringsrättigheter finns liknande uppgörelser. I alla lägen är vi spelare förlorare, för ingen vinner väl egentligen på att någon annans spel blir fulare helt i onödan?
Vad tror och tycker du om detta?