Real Steel

Real Steel

Robotar som slåss mot varandra är ett koncept som vi tills förra veckan trodde var omöjligt att göra tråkigt. Utvecklarstudion Yuke's bevisar oss fel i detta genomruttna licensspel...

I den kommande filmen Real Steel bygger Hugh Jackmans karaktär en robot och börjar tävla med den i den internationella robotboxningsligan. Någon måste ha känt att det var nödvändigt att göra ett spel baserat på denna licens, för nu har Real Steel släppts på Xbox Live Arcade och Playstation Network. Rent generellt känns det som en lite mer ambitiös version av det klassiska Rock 'Em Sock 'Em Robots, och gillar du att bygga upp en helt egen robot och göra den bättre för varje match så är Real Steel kanske spelet för dig. Eller inte. Real Steel är inte spelet för dig, och inte för någon annan heller.

För att vara ett fightingspel har Real Steel ett fruktansvärt grunt spelsystem. Dess djup kommer istället från av alla robotdelar du kan köpa och uppgradera. Man kan även designa sin robots utseende, och jag hade faktiskt väldigt kul med spelet när jag fick uttrycka min kreativa sida. Det vill säga till dess att jag insåg att spelets designerhörna kostade riktiga pengar att låsa upp. Att lägga ut fler delar och mönster för nedladdning är en sak, men att låsa en så pass grundläggande funktion och sedan ta pengar för den borde vara olagligt.

Real Steel
Här ser vi en av två arenor som går att strida på i Real Steel. På bilden nedan ser vi den andra.

Jag lade dock detta bakom mig snabbt, och hoppade istället in i det riktiga spelet. Här tar man sig an andra robotar en efter en i en stor turnering. Det krävdes cirka 10 minuter i boxningsrinken innan jag hade det klart för mig var någonstans på betygsskalan Real Steel skulle hamna. Kontrollen här är nämligen ohyggligt dålig, och bland de sämsta jag upplevt på mycket länge. Då spelar det heller ingen roll hur ambitiöst allt annat i spelet är, för går det inte att spela är det inte ett bra spel.

Allting du gör i Real Steel känns segt. Vare sig du rör dig, blockar ett slag eller slänger en knytnäve mot din motståndare känner du dig som en elefant i en porslinsfabrik. Allting jag försöker mig på går fel, för responsens är så dålig att detta lika gärna kunde ha varit en Kinect-titel. Visst är det säkert så att utvecklarna Yuke's försökt fånga känslan av att kontrollera en 500 kilo tung robot, men det finns ingenting positivt att säga om Real Steel på denna punkt.

Real Steel
Real Steel ser kanske intressant ut på bild, men i rörelse får man se två klumpiga robotar ranta runt i två minuter och missa hälften av sina slag.

Jag gav dock Real Steel lite mer tid. Kampanjen består av ett antal strider som är väldigt ovarierade, och multiplayer-komponenten lider även den av spelets makabra styrning. Jag försökte då istället sätta mig in i Real Steels uppgraderingssystem. Jag köpte nya delar och uppgraderade min robot för att göra den snabbare och mer uthållig. Efter en stund insåg jag dock att det hela var alldeles för invecklat för sitt eget bästa. Det är så många siffror att ha koll på att det skulle ta timmar för någon att förstå exakt hur ens robot fungerar och vad som måste uppgraderas härnäst. Och då har har alla på denna jord redan tagit sönder sin konsol i ren frustation över den kassa styrning.

Real Steel
Real Steel
Real Steel