Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Battlefield 2042

Battlefield 2042

R E W I N D ! Efter att ha fått testa en förhandsversion som enligt vår systertidning i England var förhållandevis fri från tekniska bekymmer har Dice senaste spel släppts och det presterar rätt illa, därför har vi tiltat vårt betyg efter produkten som just nu står på butikshyllorna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här - Få information om julkalendern

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

(Detta är originalrecensionen från 11:e november)
Det är ett lite annorlunda Battlefield den här gången, vilket kännetecknas kanske allra mest via det faktum att spelet först släppts i "early access"-form, något som Dice vanligtvis inte pysslar med. Battlefield 2042 är ju dessutom inget "traditionellt" Battlefield eftersom det inte innehåller någon vanlig enspelardel, utan istället tre olika onlinespellägen; All-Out Warfare, Battlefield Portal och Hazard Zone. Jag avser att dela upp min recension i tre olika delar där jag bedömer dessa tre delar separat.

Battlefield 2042
Det kryllar av buggar i det här spelet och det märks tydligt att det inte är färdigt.

All-Out Warfare
Conquest och Breakthrough är de mest älskade, äldsta spellägena i denna följetong och de är naturligtvis med, här. Regelverket är i Battlefield 2042 orört men det finns fortfarande nyheter och förändringar. Spelarantalet är uppskruvat till 128 stycken skjutglada soldater även i konsolversionerna och kartorna är nu mer expansiva. Min åsikt om detta är en smula splittrad, dock. Dels är det härligt med ännu större strider med ännu fler spelare, men jag ska vara ärligt och erkänna att storleken och omfånget den här gången nästan uteslutande skapat oro och stress hos mig. Spelbara specialister är också en nyhet i det här spelet och även om många kritiserade denna del av betaversionen, är det en aspekt av Battlefield 2042 som jag verkligen gillar. De tio olika karaktärerna har sina egna specialprylar, perks och förmågor och man kan själv välja hur man vill beväpna dem. Sundance kan till exempel graciöst glida mellan höga byggnader med sin "wingsuit", Falck kan läka medspelare med sin "Syringe Gun" och Boris kan försvara sig själv och sina kumpaner genom att slänga upp en stativmonterad, automatiserad kulspruta. Jag har haft riktigt roligt med att experimentera med olika specialister, olika vapen och load-outs, och gillar denna del av det här spelet riktigt mycket.

När det gäller vapensystemet är jag riktigt svag för det nya "Plus"-systemet som låter mig slunga fram ett menyhjul under matcherna gång för att kunna byta ut komponenter på och i mina puffror. Vill du byta kikare, grepp, kolv eller pipa under stridens gång? Det går numer alldeles utmärkt och tillsammans med mängder av ordentligt välgjorda vapen värdena del av Battlefield 2042 lyckad.

Detta är en annons:
Battlefield 2042Battlefield 2042
Ett år till i utvecklingsfasen skulle verkligen inte skadat Battlefield 2042, särskilt inte om man använder Halo Infinite som exempel. Det extra-året som 343 fick på sig har verkligen gjort underverk för slutprodukten.

Hazard Zone
Detta spelläget kretsar kring teambaserad PvPvE där man hela tiden måste väga risken mot belöningen och fyramanna-team ger sig Hazard Zone ut för att samla ihop data från kraschade satelliter. Varje "squad" har en tracker för att snabbt kunna lokalisera satelliterna men även om de är enkla att hitta, är det klart mer utmanande att nå dem före de konkurrerande teamen, datorstyrda karaktärer och naturens krafter. I början av varje HaZard Zone-match får du chans att spendera valutan "Dark Market Credits" som du tjänar ihop under själva matcherna i sig, och även om spelet delar ut väldigt lite credits, är detta naturligtvis byggt på ett sätt som gör hela upplägget ordentligt beroendeframkallande. Även här handlar mycket om att kombinera "rätt" typ av specialister och utrusta den på bästa sätt och det finns helt klart en strategisk aspekt av Battlefield 2042 som jag verkligen uppskattar.

Det finns en fantastisk känsla av press och nervositet i Hazard Zone som spelläge och samarbetsaspekten är välgjord och underhållande. Det är trist dock att de sju banorna som finns med här är identiska med de sju banorna som All-Out Warfare-spelläget baseras på och jag tycker väl att det ibland kan kännas lite väl skoningslöst att man kickas ut om man blir skjuten och då måste sitta och kika färdigt på hela matchen innan man kan hoppa in i nästa. Med tanke på att man inte tjänar några pengar när man förlorar och därmed då tvingas kämpa vidare med klen utrustning, skulle Dice behöva balansera om detta en smula.

Battlefield 2042
Battlefield som spelserie har varit lite på dekis i några år nu, synd att svenska Dice inte själva inser att de inte kan hålla på och släppa spel som är såhär pass ofärdiga.
Detta är en annons:

Battlefield Portal
Spelläget Portal är i grunden ett byggarverktyg och den mest intressanta delen av Battlefield 2042. Här trängs aspekter och komponenter från många tidigare spel i serien och lite som i Halo Forge är det mest spelarens egen fantasi som sätter gränserna. Du kan kliva in och välja bana, krav för att vinna, antal spelare, vapen som används, fordon som är tillåtna och mycket mer och allt detta är webbaserat och väldigt välgjort. Redan nu finns det massor av potential och framförallt variation i Portal som jag absolut tror kommer att växa till något alldeles fantastiskt. Det finns bland annat gott om banor och vapen från Battlefield 3, Battlefield 1942 samt Battlefield: Bad Company samt Bad Company 2 och för den som har god fantasi kan man naturligtvis blanda ihop allt detta till en ljuvligt kaosartad cocktail som inte kommer att påminna om något annat spel på marknaden idag. En av de bästa Battlefield-matcherna jag någonsin selat var i Portal-läget och precis som mina favoritmatcher i framförallt Halo 5 handlade det om att samtliga spelare endast hade tillgång till raketgevär. Alla startade matchen med endast en ynka raket och naturligtvis finns det inbyggd komik i hur kaosartat kul det blir när 128 skjutglada actiontokar börjar panga iväg missiler samma sekund som multiplayerfighten drar igång. När raketerna tog slut (vilket de gjorde direkt) förvandlades denna hysteriska omgång till spelvärldens största knivslagsmål och jag skrattade så pass mycket att jag tappade mina hörlurar, under denna session.

Det måste väl ändå ses som en chansning från EA och Dice att de beslutade sig för att helt slopa singleplayerdelen i Battlefield 2042 och istället enbart satsa på tre rejäla multiplayerdelar. Jag tycker dock att det var rätt väg att gå då singleplayerläget i de senaste spelen (precis som i Call of Duty) mest känts oinspirerat strömlinjeformade och lite för typiska. Battlefield 2042 känns istället variationsrikt, fantasifullt och kaosartat helvilt och för dig som älskar multiplayeraction känns detta som en given sysselsättning nu i vintermörkret. 8/10

Battlefield 2042

Gamereactor R E W I N D !
Det råder ingen som helst tvekan om att det här spelet innehåller gott om potential, inte minst i spelläget Battlefield Portal som likt Forge (Halo) låter spelarna själva skräddarsy sin multiplayerupplevelse och låter oss bygga en sandlåda med egna regler och premisser. Det råder heller ingen tvekan om att Battlefield 2042 aldrig borde ha släppts i det skicket som det idag existerar i, och det måste naturligtvis Gamereactors recension kommunicera till dig som läsare. Just nu, idag, ger Battlefield 2042 känslan av ett free-2-play-titel som befinner sig i ett skakigt alfa-stadie, och det visar sig i form av mängder av saker som saknas, som varit en självklar del av varje Battlefield-spel de senaste 15 åren, massor och åter massor av buggar samt klent balanserad spelmekanik som lämnar mängder att önska.

Detta är en annons:

Vapnen är få, specialisterna (klasserna) är skrämmande dåligt balanserade gentemot varandra och de enorma banorna känns ihåligt tomma och livlösa. Det saknar scoreboard, bisarrt nog, och grundkänslan av att avfyra vapnen och röra sig i spelvärlden känns klumpigt tunn, precis som ljudbilden som är sämre här än vad den varit i de senaste fyra spelen ur denna serie. Att detta kostar 600 kronor, saknar så mycket innehålls om det gör, inte erbjuder singleplayer (alls) och dras med massor av tekniska bekymmer, ofärdiga spelsystem och buggar i mängder - gör att det inte går att rekommendera det. Portal är dock bra och det finns som sagt potential här, men just nu vill vi snarare råda dig att undvika detta snarare än att rekommendera Battlefield 2042. Vi hoppas dock kunna återbesöka Battlefield 2042 om ett par månader för att ta del av spelet som finns där inne, bland allt som inte riktigt färdigställts ännu. För omfånget, friheten och grafiken är det ju inget fel på.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Varje spelläge känns engagerande och unikt, de olika specialisterna erbjuder gott om flexibilitet och variation
-
De olika klasserna är katastrofalt obalanserade, mängder av buggar, gott om tekniska bekymmer, rörig presentation, klen prestanda till PC
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

Battlefield 2042Score

Battlefield 2042

RECENSION. Skrivet av Kieran Harris, GR UK (Översättning: Petter Hegevall)

R E W I N D ! Efter att ha fått testa en förhandsversion som enligt vår systertidning i England var förhållandevis fri från tekniska bekymmer har Dice senaste spel släppts och det presterar rätt illa, därför har vi tiltat vårt betyg efter produkten som just nu står på butikshyllorna...

0
Battlefield 2042-chef lämnar Dice

Battlefield 2042-chef lämnar Dice

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Igår kunde vi berätta om Dice planer på uppdateringar av Battlefield 2042 för resten av året, något som tycks behövas att döma utifrån den kritiserade lanseringen. Även...



Loading next content