Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Cut the Rope: Time Travel

Cut the Rope: Time Travel

Den gröna lilla monstret Om Nom reser runt i tiden och Brännan har följt med för att åter igen mata varelsen med godisbitar...


Populära Cut the Rope har fått en uppföljare som känns, ser ut och spelas som originalet, med undantaget att du numera har två gröna små varelser att tillgodose med godis. Det skruvar till det strategiska tänkandet några varv extra, men räcker det för att spelet ska kännas fräscht?

För mig gör det i alla fall det. Jag köpte aldrig några tilläggspaket till det första spelet och lirade sällan mer än en-två banor åt gången. Jag var alltså inte trött på konceptet när jag satte igång med Cut the Rope: Time Travel, och jag har inte hunnit tröttna på det nu när jag är färdig med det heller.

Cut the Rope: Time Travel
För närvarande har spelet 90 banor, men utvecklaren Zeptolab utlovar fler senare.

Som vanligt går det ut på att mata den gröna varelsen Om Nom och dennes tidsera-typiskt designade släkting med godis. För att göra detta gäller det att kapa rep som godisbitarna hänger i och via luftballonger, studsmattor, bomber och andra föremål styra in godiset i munnen på dem. Varje värld har sina egna, unika föremål som påverkar ditt spelande.

Med ballonger kan man till exempel påverka riktningen på godiset. Med en bubblor så börjar godiset sväva uppåt. Studsdynor gör att godiset... ja, studsar, medan spikar är dåliga på samma sätt som spikar brukar vara dåliga i spel. Inlärningskurvan är låg och varje nytt moment förklaras med en diskret liten text, så frukta inte Jan-Olov Burström, 54, frånskild och nybliven ägare av en Iphone - du kommer snabbt att fatta grejen.

Cut the Rope: Time Travel
Ibland strular spelkontrollen och istället för att till exempel spräcka hål på en bubbla, råkar jag kapa ett rep. Det är dock inget som stör sådär jättemycket då det går snabbt att starta om nivån.

Den stora utmaningen ligger dock i att samla alla stjärnor på varje bana. Det kräver en del tänkande och snabba reflexer om du ska få fullpoäng på varje nivå, men oftast klurar du ut hur du ska göra på några minuter. Tyvärr tar det lite för lång tid innan det blir riktigt utmanande och när man väl är där så har man redan avverkat de flesta banorna.

Det hade varit trevligt med några extra tuffa banor i slutet av varje värld för de riktiga, barbröstade pussel-masochisterna därute. Nu är risken stor att det blir mer konkurrens när du krograggar eftersom många andra säkerligen också kan skryta om att de plockat hem alla (eller nästan alla) 270 stjärnor i spelet.

Cut the Rope: Time Travel
Varje värld har sitt eget tema. Förutom det antika Grekland besöker Om Nom bland annat medeltiden, renässansen och stenåldern.

Cut the Rope: Time Travel är annars både trevligt att titta på och väldigt lättspelat. Nivåerna sprakar av färger, musiken är mysig och Om Nom behöver egentligen inte göra mer än att låta och grimasera för att man ska gilla honom. Det passar utmärkt för alla åldrar. Både redan nämnda Jan-Olov, 54, och T-Bone McGraw, 8, (är det så barn heter idag?) kommer att ha kul med det. Sju kronor kostar kalaset och jag ser ingen anledning till varför man skulle vara snål - såvida man inte redan tröttnat på konceptet.

Cut the Rope: Time Travel
Cut the Rope: Time Travel
Cut the Rope: Time Travel
Cut the Rope: Time Travel
Cut the Rope: Time Travel
Cut the Rope: Time Travel
Cut the Rope: Time Travel
Cut the Rope: Time Travel
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Smart bandesign, charmigt, färgsprakande nivåer, mysiga ljudeffekter, lättspelat
-
För få riktigt utmanande nivåer, småstrul med spelkontrollen
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här