Rainbow Six: Extraction

Rainbow Six: Extraction

Dina favoritoperatörer från Rainbow Six: Siege är tillbaka för att bekämpa ett utomjordiskt hot. Vi har recenserat Rainbow Six: Extraction...

I Rainbow Six: Extraction möter vi ett antal Rainbow Six: Siege-operatörer som istället för att multiplayer-kriga nu är en del av insatsstyrkan REACT, vilka tar sig hotet från en invaderande, muterande och snabbt växande utomjordisk parasit som kallas Chimera. Extraction delar många av de centrala elementen och spelmekanismerna från just Siege, inklusive förstörelse av omgivningarna och massor av taktik. Till skillnad från Siege är detta dock utvecklat med co-op i åtanke och erbjuder ett horde-inspirerat gameplay som inramas av kladdiga, zombie-liknande och utomjordiska motståndare.

Precis som Siege saknar Extraction en kampanj och central story. Det finns helt enkelt fyra platser du kan spela på (New York, San Francisco, Alaska samt Truth or Consequences), där du har till uppgift att slutföra en mängd olika mål för att tjäna erfarenhet, höja operatörernas rang och skaffa ny utrustning och föremål. Det är ungefär allt. Det kan tyckas konstigt att koka ner allt till detta, men det finns egentligen inte så mycket annat att göra, förutom att upprepade gånger besöka dessa platser för att ta sig an fienderna och låsa upp lite mer bakgrundshistoria om Chimera-parasiten.

Rainbow Six: ExtractionRainbow Six: Extraction
Spelmekaniken är lika bra som i Rainbow Six: Siege och urvalet av operatörer är bra.

De första timmarna är faktiskt trevliga då du låser upp en massa ny utrustning och börjar möta allt mer krävande utmaningar som kräver mer lagspel och strategi för att du ska få större belöning. Men så småningom når det en punkt när du har gjort samma sak timme efter timme utan någon större anledning, och gameplay-slingan blir då snart tråkig och mer av ett jobb.

När det gäller spelets loop går den i korta drag ut på att: välja ett av de fyra områdena (som vart och ett är uppdelat i tre underområden), välja en av fyra alltmer krävande svårigheter, skapa ett team av Operators som passar utmaningen för att sedan fullfölja de tre huvudmålen, uppdelade mellan varje underområde. Det kan bland annat handla om att rädda en instängd REACT-forskare, fånga en viktig fiende (som en av de tungt bepansrade och dödliga Smashers) och slutligen spränga en Arch Spine. Det finns runt tio typer av mål att klara, varav vissa är likartade - i Biopsy ska du exempelvis eliminera ett mål och ta ett prov från dess kropp, medan Hunt istället kräver att du eliminerar en fiende. De givna målen är slumpmässiga, vilket innebär att du snabbt måste välja ett team av Operatörer som är lämpade för utmaningen under kön för att starta ditt äventyr.

Rainbow Six: ExtractionRainbow Six: ExtractionRainbow Six: Extraction
I grund och botten handlar Extraction om att göra samma sak om och om igen utan någon större belöning.

Du kan faktiskt spela Extraction ensam och svårighetsgraden, antalet fiender och de typer av Archaeans som du möter anpassas till din gruppstorlek, men bäst är det om ni är tre stycken som lirar ihop. Det erbjuds 18 spelbara karaktärer, som alla är ganska exakta kopior av sina motsvarigheter från Siege. Sledge slår därmed fortfarande sönder väggar med sin hammare, Ela kastar chockminor, Doc har en helande spruta och så vidare. Varje karaktär har dessutom unik statistik så vissa karaktärer är snabbare och mer rörliga, medan andra har mer pansar och är mer motståndskraftiga. Genom att kombinera detta med deras tillgängliga vapen och förmågor måste du bestämma det bästa sättet att använda dem under en operation. Tachanka och hans .50-kaliberskanon är till exempel inte bästa valet för stealth.

När det gäller endgame-delen kretsar detta kring två huvudaspekter: Assignments och Maelstrom Protocol. Båda dessa aktiviteter måste spelas som en del av en trio, och bjuder på mycket mer utmaning tack vare olika modifieringar och fler fiender. Självklart får du desto fler erfarenhetspoäng om du lyckas slutföra någon av dem. Den andra stora skillnaden mellan dessa lägen och grundspelet är att du förväntas slutföra fler mål - upp till nio stycken under en session i Maelstrom - och för att göra utmaningen ännu svårare är resurserna knappa, vilket innebär att du måste vara mer taktisk och strategisk på alla sätt och vis. Båda dessa spellägen är det bästa av vad Extraction har att erbjuda, men kommer troligen vara lite avskräckande för de mindre bevandrade spelarna.

Grafiken är suveränt genomarbetad med läcker fiendedesign.

Även om det inte råder någon tvekan om att Extraction är en välgjord titel, i synnerhet när det gäller dess grundläggande spelupplägg och grafik, så kan man inte säga detsamma om nivån av underhållning. Om du inte motiveras av att ständigt klättra i erfarenhet genom att göra samma sak om och om igen för att få lite bättre utrustning - kommer du förmodligen inte att fastna för Rainbow Six: Extraction. Det för mig till mitt största bekymmer med det här spelet, ett bekymmer som jag har haft ända sedan jag först förhandsgranskade det för flera månader sedan, nämligen att jag verkligen inte ser någon livslängd för Extraction. Det här är en titel som inte gör något för att få dig att vilja fortsätta spela annat än att mata på med mer av samma.

Jag tycker dock att detta passar väldigt bra för Xbox Game Pass och PC Game Pass. Det är en idealisk titel för att plocka upp med några vänner för lite kravlös helg-gaming. Men den som köper det i hopp om att få ett spel som ger valuta för pengarna, tror jag dock kommer att bli besviken, och jag har i slutändan svårt att se något livskraftigt online-community bildas kring detta.

6 / 10
+
Bra spelmekanik, bra fiender, genomtänkt mix av operatörer, väldigt snygg grafik, suveränt kul första timmarna