Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Destiny 2: The Witch Queen

Destiny 2: The Witch Queen

Ny expansion och nya möjligheter. Adam har provat på Destiny 2: The Witch Queen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag har spelat Destiny periodvis sedan det första spelet släpptes och varje expansion har jag återvänt för att se vad som förändrats och i hopp om en väl berättad story och engagerande uppdrag, och varje gång så slutar jag kort efter med mina drömmar i spillror för att Bungie haft svårt att balansera sitt "MMO Lite" med ett mer traditionellt berättande. Det var fram till The Season of the Splicer, den näst sista säsongen av Destiny 2: Beyond Light, som jag faktiskt kände att berättandet var på väg någonstans utöver det nonsens som framställts som ett givande narrativ. Nu har vi fått Destiny 2: The Witch Queen och jag var extremt nyfiken på vad Bungie har att erbjuda.

The Witch Queen tar vid strax efter att den förra expansionens sista säsong, Season of the Lost, tar slut. Efter en extremt utdragen och ärligt talat långtråkig period så slutade det med att Savathûn, Oryx bror och en av Hives ledare som låtsats vara Osiris, lyckades fly efter att spelaren hjälpt Awokens drottning Mara befria henne från sin maskgud. Kort därefter så släpps Mars som vi förlorade till mörkret i början av Beyond Light och ovanför ett landskap plågat av revor i tiden hittar vi Savathûns skepp, men mer därtill, så finner vi att hon att hon också anammat samma ljus som ger spelaren sina krafter. Vad gör hon på Mars? Hur har hon fått tag i Ljuset? Vad är hennes plan? Det är var vi ska ta reda på i vad som ärligt talat är den mest traditionella storyn Bungie släppt på många år.

Destiny 2: The Witch QueenDestiny 2: The Witch QueenDestiny 2: The Witch Queen
Kampanjen känns både längre och bättre designad än tidigare vad gäller uppdrag och karaktärisering

Jag kan förstå att för den som inte spelat Destiny att i princip allt jag skrev ovanför var nonsens. Ord och termer som helt saknar kontext och mening för den som inte hängt med under de senaste åren eller glott på Youtube-summeringar. Det är ärligt talat ett stort problem för Destiny 2, speciellt när spelets tidigare innehåll plockas bort under de två senaste expansionerna, där expansionen Forsaken nu är det senaste innehållet att försvinna med släppet av The Witch Queen. Detta gör att jag ärligt talat kan ha svårt att rekommendera Destiny 2 till nya spelare som är nyfikna på berättandet, i alla fall om man inte vill göra lite läxor först för att begripa vad som har hänt. Men för den som har hyfsat koll så är händelserna i den nya kampanjen enorma med märkbara konsekvenser för seriens framtid.

Detta är en annons:

Efter en kort visit på Mars och Savathûns skepp så finner vi en portal till vårt nya område att utforska under expansionens gång; Savathûns tronvärld. En plats formad efter hennes vision, med ett palats av ljus i stark kontrast till ödemarken omkring. På kartan ser den inte så stor ut, men under ytan gömmer sig många hemligheter och skrymslen för oss att utforska och detta är det visuellt mest imponerande området i spelet sedan The Dreaming City och oavsett vad man säger om Bungies arbete i övrigt så är visuell design och omgivningar något deras absolut största styrkor.

Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch QueenDestiny 2: The Witch Queen
Omgivningarna är fortfarande makalöst vackra trots att Destiny 2 kanske inte är tekniska mästare,

Vaxliknande palats och dödliga träskmarker är inte det enda vi finner, utan även ljusbärande Hive. Dessa nya fiender är både starkare och dödligare än majoriteten av horderna vi är vana att rymdzombierna kastar mot oss och de kan även nyttja samma krafter vi haft under alla år. Precis som oss så lämnas även en Ghost, den lilla mackapären vi har med oss som gett oss våra krafter och är vår kamrat under spelens gång, och är vi inte snabba nog att krossa dessa så återuppstår fienden efter en kort stund. En signifikant sak att behöva göra och det är också något som vår egna Ghost reflekterar över under spelets gång.

Detta är en annons:

Efter att vi fått ett fotfäste i Savathüns värld så skiftar spelet till en form av utredning där vi ska utforska de hemligheter som döljs under ytan och med hjälp av ledtrådar och vår nya kontaktperson Fynch, en Ghost som övergett Hive och som vill hjälpa oss besegra Savathûn. Vi får även nya sidoaktiviteter att ta del av med andra spelare mellan uppdragen eller bara för att farma utrustning och ranker som i tidigare expansioner. Det som särskiljer The Witch Queen från sina tidigare expansioner är att själva uppdragen är mycket matigare överlag med mer berättande men framförallt bättre tempovariation, pusslande och händelserika strider. Det är mer av allt på ett sätt Destiny inte haft tillräckligt av tidigare.

Destiny 2: The Witch Queen
Strikes, events i spelvärlden och uppdrag med andra spelare är fortfarande underhållande och det nya innehållet håller måttet.

Till detta så har vi även en ny svårighetsgrad för kampanjen med Legendary Mode. Detta spelläge är inte bara samma sak med mer skada utan påverkar olika variabler för att ge en större utmaning. Inte på samma sätt som till exempel Legendary Lost Sectors där en enkel fiende nästan dödar en på ett skott utan mera som att gå från från Normal till Heroic i Halo. Vi måste spela smartare och mer aktivt för att inte dö under de tyngre striderna. Vi blir även bättre belönade för detta, då efter uppdragens sektioner blir belönade med kistor som ger utrustning och uppgraderingsmaterial och Legendary Mode ger helt enkelt mer och det hjälper oss i sin tur att gå upp i styrka snabbare. Legendary är ett utmärkt tillskott och jag rekommenderar att prova det både med och utan kompisar för att se hur det känns.

Utöver kampanjen har vi också två stora mekaniska nyheter; Subklass 3.0 och möjligheten av konstruera vapen. Subklass 3.0 börjar nu med att Void gjorts om lite till hur Stasis fungerade i Destiny 2: Beyond Light, där vi får mer möjlighet att justera våra arketyper lite mer. Min Titan kör Sentinel Shield, där jag kan springa runt som en lila Captain America precis som tidigare, men nu kan jag justera subklassen med aspekter och fragment. Jag har till exempel aspekten Controlled Demolition som gör fiender påverkade av Void instabila och kan explodera om de skadas mer, detta kombinerar jag med fragmentet Echo of Expulsion som gör att en fiende som dör av Void exploderar. Detta gör att till exempel mina granater på enklare fiender skapar en kedjereaktion och utrota skaror och ytterligare skadar större fiender omkring. Därtill så får även mina allierade stärkta sköldar när jag kastar min superattack. Det går att pussla ihop kraftfulla kombinationer inte bara för mig men också med lite mer synnergi för mig och mina kompisar. Jag tycker om denna förändring och ser fram emot när de ytterligare subklasserna får liknande system under det kommande året med nästkommande säsonger.

Detta är en annons:
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch QueenDestiny 2: The Witch Queen
De nya systemen som subklasserna och vapenkonstruering är lovande system.

Det sista är vapenkonstruktionen. En mystisk artefakt på Mars låter oss pussla ihop olika versioner av ett vapen. Vi kan ta till exempel Glaven, The Enigma, som är det första vapnet vi kan knåpa på och en ny vapenklass som introduceras med expansionen. Olika variabler kan väljas som till exempel ett vapen som prioriterar större magasin, eller kanske snabbare omladdning, mer skottskada eller högre eldhastighet, ska den passivt hela oss eller ska den generera superenergi? Varje vapen vi konstruerar går sen upp i nivå ju mer vi mördar och dessa nivåer låter oss sen forma om och uppgradera ytterligare.

Systemet är okej, det låter som en bra grund för förmågan att kunna skapa sina egna vapen för framtiden som kanske mer passar våra olika spelstilar. Det trista är väl bara utbudet på vapnen som jag kanske känner inte är de mest intressanta. Äldre vapen kan inte konstrueras utan endast nya bössor, bågar och bazookas. Sedan så behövs det en del farmande för att effektivt låsa upp ritningar och få material för konstruerandet. Hittar vi en revolver med "attunement" så behöver använda denna för att fylla mätaren och låsa upp vapnets "Deepsight Resonance". Sen kan vi extrahera material som används för konstruktionen av nya vapen eller för uppgraderingar av gamla. Det är tekniskt sett diffust, men orden, materialet och farmandet får det hela att kännas mer rörigt än vad det faktiskt är. Jag är nyfiken på vart systemet kan tas i framtiden och vad för nya vapen vi kan tänkas knåpa ihop då, men just nu känner jag inget som direkt får mig att vilja dumpa min False Promises eller Riskrunner ute på slagfältet.

Destiny 2: The Witch Queen
Den som hoppats på mycket nyheter för Crucible PVP eller kanske Gambit kommer tyvärr bli besvikna.

The Witch Queen är en ambitiös expansion för Bungie. Det känns äntligen som att serien har en riktning och en tanke med vart allt är på väg och det hopp jag kände under Season of the Splicer förra året har än så länge inte släppts. Berättandet och uppdragsdesignen är tajtare än någonsin och de nya systemen som introduceras är lovande även om de kan justeras lite till. Det är trist att vi samtidigt förlorar innehåll i samband som expansionen som komplicerar saker, som hur Scorn som försöker invadera Savathûns tronvärld nu också har sitt ursprung raderat då de introducerades med Forsaken, eller hur Cayde-6 fortfarande hörs i Strikes trots att han inte bara är död men att alla uppdrag han någonsin varit en del av Red War och framåt inte längre finns.

Det är en underhållande förpackning jag ser fram emot med spänning samtidigt som jag ser hur det kan kännas mer och mer ogenomträngligt för nya spelare som inte kommer ha samma kontext eller koppling till karaktärerna eller serien som oss veteraner. Detta är nog den mest intressanta expansionen Destiny 2 har haft vad gäller story, samtidigt som Bungie med dess släpp fortsätter att urholka den stora berättelsen. Det är en fantastisk del av sagan för mig, men kanske inte för de nya som inte provat på spelet än och det är tragiskt att det är en bitterljuv rekommendation från mig när det känns som att Bungie efter många år äntligen börjat bygga momentum och mening med sitt onlineäventyr.

Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
Destiny 2: The Witch Queen
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Riktigt underhållande kampanj, fortsatt bra spelmekanik, fantastisk visuell design, intressanta subklassförändringar
-
Vissa system kan behöva arbetas mer på, antagligen ogenomträngligt för nybörjare
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter



Loading next content