Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Shadow Blade +

Shadow Blade +

Det senaste spelet till Apple Arcade är ett omstuvat, sex år gammalt, PC-spel som Petter tillbringat några timmar tillsammans med...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Kuro vill bli en fullfjädrad ninja, han vill erhålla den ultimata äran genom att belönas med den röda blod-klon och för att bli det måste han navigera sig igenom horder av dumma vakter och dödliga fällor i Shadow Blade Plus som är en mobilversion av PC-spelet Shadow Blade som släpptes 2016. Och nu har det rullats ut till Apple Arcade.

Shadow Blade Plus är en mix mellan ett enklare Super Meat Boy och Mark of the Ninja med sidoscrollande plattformsmoment dränkta i precisionshopp i kontrast till de enklare och mer generiska standardstriderna som sker mellan Kuro och de patrullerande fienderna. När spelet startar får man som spelare välja mellan en touch-joystick av klassiskt snitt och swipe-gegg där man dutt-pekar med fingret på skärmen för att få Kuro att göra som man vill. Jag har testat båda typerna av spelkontroll och föredrar helt klart touch-joystick-varianten där man styr framåt, bakåt samt har knapparna A och B att välja mellan, beroende på om man vill hoppa eller slå.

Shadow Blade +
Stora knivar, liten ninja.

Till en början är allting superenkelt. Springa, hoppa, slå. Det finns en vägghoppfunktion och ett dubbelhopp och om man kombinerar hoppknappen med attackknappen kan Kuro attackera sina fiender från luften i en slags föranimerad specialrörelse, som snabbt blir väldigt enformig. Det tar dock bara ett par kortare banor innan utvecklarna börjar slunga spikfällor och fallgropar mot den aspirerande ninjan och innan jag vet ordet av dör jag på löpande band. Precis som i många spel av den här typen dör Kuro och vaknar upp på under en sekund och det sätts ut en typ av markör där man trillar av pinn vilket gör att man får börja exakt där, nästa gång. Vid nästa försök. Men denna del tas bort efter ett tag, när man når bana tio och framåt, och det tycker jag känns som en rätt knepigt sätt att göra Shadow Blade Plus svårare. Alla spel vill vara svåra idag, alla, och ibland kan jag tycka att det blir rätt tröttsamt även om utmaning är skoj.

Designen i Shadow Blade Plus är ganska läcker. Inget som gör att man ligger och flåsar i soffan när man spelar det, men den japanska ninja-estetiken är serietidningsaktigt trevlig och atmosfärisk. Musiken är helt okej också precis som ljudeffekterna och laddningstiderna i min Iphone 13 Pro Max är obefintliga. Shadow Blade Plus laddar inte alls. Det bara smäller till. Vilket alltid är trevligt.

Detta är en annons:
Shadow Blade +
Bandesignen saknar fantasi och variation, tyvärr.

Jag spelade aldrig originalet för sex år sedan men jag har begripit att det var ganska uppskattat. Shadow Blade Plus till Iphone är helt okej men jag skulle inte säga att det är ett mobilspel som jag känner något egentligt sug efter att spela mer av. Spelmekaniken är lite för generisk, inramning likaså och designen saknar även den originalitet. Att hoppa mellan spikfällor är skoj men det finns så många andra spel av denna typ som gör detta bättre än Shadow Blade Plus.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Trevlig design, bra musik, strålande ljudeffekter, stabil spelmekanik
-
Generisk spelkontroll, stundtals enformigt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

0
Shadow Blade +Score

Shadow Blade +

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Det senaste spelet till Apple Arcade är ett omstuvat, sex år gammalt, PC-spel som Petter tillbringat några timmar tillsammans med...



Loading next content