Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
recensioner
Shredders

Shredders

Det svenska indiespelet Shredders är ordentligt inspirerat av bland annat Amped och Skate och Johan Vahlström har gjort backarna osäkra...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi har de senaste åren fått se en del vintersportspel som fokuserar på den lite mer galna sidan av att ha kul på snö, som Steep och Riders Republic. Nya Shredders väljer dock att slopa vingdräkterna och istället fokusera helt och hållet på snowboard. Och då inte på nåt knäppt ultrasnabbt sätt utan här är det ren och skär frihet som gäller, precis som att du hade haft en hel backe för dig själv.

Är det nåt som spelet har så är det en frihetskänsla. Vi kan åka i princip var vi vill i backarna. Följa den fina vägen ner och ta det säkert, åka offpist i den djupa snön och hitta egna hopp och vägar eller använda de olika hindren som finns i fristilsparkerna, valet är vårt att göra. Alla typ av trick du kan tänkas vilja göra på en snowboard går att göra. Jag hade dock önskat att det fanns nån typ av lista över alla hopp lätt tillgängligt. Berättelseläget går igenom trick och hopp du kan göra, men sen gäller det att memorera dem. Detta ledde till att jag mestadels bara använde mig av två, kanske tre olika trick varje gång eftersom de var lättast att komma ihåg.

Shredders
Att göra coola trick är väldigt kul.

För att få det ur världen nämner jag berättelseläget redan nu. Det är egentligen nåt som bör nämnas och samtidigt inte förtjänar att nämnas. Berättelsen är nämligen jättedålig. Det handlar om ett gäng snowboardåkare som vill bli kända på nätet. Den perfekta tajmingen leder till att en representant från en klädesmärke ser dessa snubbar och därefter handlar allt om att imponera och om olika kläder. Upplägget är oftast att "åh, vi måste få fler att kolla på våra videor, så gör dessa coola trick" och så åker du ner för backen och gör tricken du ska göra. Klara dem och gå vidare till nästa sak. Det finns lite roliga saker inblandade också, som att åka uppför berget bakom en snöskoter eller hoppa genom skyltar, men överlag är det rätt lika från uppdrag till uppdrag. För att göra saken sämre är röstskådespelarna verkligen inte bra. För att inte säga usla. Det som hade kunnat vara coolt snowboardsnack för inbitna blir istället nåt där mellansekvenserna nästan bör skippas. Det finns inget av värde i att titta på dem.

Detta är en annons:
ShreddersShredders
Friheten som spelet bjuder på är uppfriskande.

Det är lite där som Shredders problem ligger. Det är kanon i backen, men utöver det finns det inte så mycket att hämta. Och det finns bara en viss mängd man klarar av innan det inte är kul längre. Som riktig skidåkning eller snowboardåkning. Inte för att säga att det inte är kul, men efter att ha åkt några gånger kommer såsmåningom känslan att det nog är dags för ett sista åk och sedan får det vara slut på det roliga. Shredders är kul, men bara under korta stunder. Att åka ner för backar och hoppa utan något egentligt mål är inget som får mig att stanna kvar under längre stunder. Under din åkning delas det ut poäng. Bättre trick, fler poäng. Skulle du landa på huvudet kan du välja att antingen testa hoppet igen eller börja om från början.

Det man ska komma ihåg är att det här inte kommer från någon stor studio, utan istället från delvis svenska Foampunch. Det syns att de verkligen brinner för snowboards då det viktigaste i ett sånt här spel, åkningen, har satts perfekt. Det kommer såklart inte bjudas på någon grafik som blåser oss av stolen, men spelet ser relativt bra ut. De har valt att helt slopa ansiktsuttryck då samtliga karaktärer, även om de är rikiga åkare som Kevin Backström eller Jamie Anderson. Istället har alla åkare skidglasögon och munnen täckt. Det var nog ett bra val då det grafiska fokuset kunde läggas någon annanstans. Spelet lider ändå av några tekniska problem vilket drar ner helhetskänslan. Det handlar bland annat om lagg och temporär låg bilduppdatering. Det var tillräckligt återkommande för att vara irriterande, men det fixas förhoppningsvis med en patch.

Shredders
Berättelsen är inte bra, men vi får i alla fall åka bakom en snöskoter.
Detta är en annons:

För att få till den bästa möjliga känslan i åkningen används båda styrspakarna (inbromsning sker till exempel på den högra styrspaken). Vad detta leder till är å andra sidan att det inte finns någon kontroll över kameran. Jag fann några gånger att jag ville titta bakom mig och av gammal vana använde jag högerspaken, men istället för att byta kameravinkel blev det en inbromsning av brädan. Inte det värsta i världen, men lite extra kamerakontroll hade inte skadat när man vill beundra berget man åker ner för.

Shredders är gjort för en sak och det är kärleken till snowboardåkning. Och så länge vi får stå på brädan och åka ner för backarna är allt frid och fröjd. När det kommer till rent och skärt snowboardåkande är det inte många spel som för tillfället slår det. Det är därför synd att allt runtomkring drar ner helhetskänslan. Vill du lägga ner nån kväll på att göra coola trick är det absolut värt det, speciellt eftersom det släpptes direkt till Xbox Game Pass. Räkna inte med att det är nåt du kommer spela i flera månader framöver.

Detta är en annons:
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Bra spelkontroll, stor frihet i backarna, fartkänslan är där när det går utför, det är alltid kul att göra coola trick
-
Bara kul under korta stunder, dålig berättelse med uselt röstskådespeleri, tekniska problem
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

4
ShreddersScore

Shredders

RECENSION. Skrivet av Johan Vahlström

Det svenska indiespelet Shredders är ordentligt inspirerat av bland annat Amped och Skate och Johan Vahlström har gjort backarna osäkra...



Loading next content