The House of the Dead Remake

The House of the Dead Remake

Studion bakom Panzer Dragoon: Remake har stöpt om Takashi Odas gamla arkadklassiker och släppt lös zombie-armén på Switch men Hegevall är allt annat än imponerad...

April 1997, min första resa till London och därmed mitt första besök på Trocadero-gallerien (Picadilly) präglades av arkadhallen där inne, på våning två, tre och fyra och alla de 100-talet spel som jag slungade pengar in i. Jag minns dagarna där inne med anmärkningsvärd tydlighet och ett av spelen som jag spenderade mest pengar på var Segas vid den tiden purfärska ljuspistolfest House of the Dead. Jag minns hur arkadmaskinen såg ut, hur pistolerna kändes och hur läckert jag tyckte att det såg ut, med den där nedgångna staden och alla vrålande zombies täckt av grön gegga, som slungade sig mot mig.

The House of the Dead Remake
Hela spelet är över på cirka 25-30 minuter, vilket med dagens mått mätt känns absurt.

I grunden var House of the Dead supersimpelt, i mångt och mycket enklare än Segas andra ljuspistoltitlar som Dynamite Cop samt Virtua Cop. Men ja, det var bra. Spännande, liter läskigt och väldigt explosivt. Tempot var skyhögt och svårighetsgraden ordentligt uppskruvad vilket gjorde att de där arkadmaskinerna svalde mynt som inga andra. 25 år har passerat och spelvärlden har, som vi alla vet, förändras på de flesta av sätt. Idag är ljuspistoler ett minne blott och rälsskjutargenren död. Stendöd. Trots detta har Sega nu valt att släppa en remake av House of the Dead utvecklat av Megapixel Studio (som även står bakom Panzer Dragoon Remake).

Grundproblemet med det här spelet, till Switch, år 2022 - är att det saknas ljudpistol och att man därmed spelar med hjälp av tummarna, och det är helt ärligt fullständigt värdelöst. Att spela ett ljuspistolspel utan ljuspistol blir för mig lite som att spela biljard med ett snöre, det går - men inte särskilt bra. Och det är där jag hamnar när jag ska försöka sammanfatta mina åsikter om denna remake. Att skjuta med hjälp av Switch-konsolens Joycons fungerar hjälpligt, som bäst, och det tar inga jättemånga minuter innan jag känner mig gruvligt leds på det här spelet och den snudd-på absurt meningslösa känsla som det framkallar hos mig. Nu är jag förvisso inte särskilt säker på att jag skulle gilla att spela 1996 års House of the Dead till Switch även om det medföljde en nygjord ljuspistol, men som det fungerar idag ser jag ingen anledning att spela det, för någon. Oavsett hur mycket man gillar originalspelet och hur mycket man värdesätter sina nostalgidränkta retrominnen från 90-talet.

The House of the Dead Remake
Grafiken är inte särskilt snygg, alls.

House of the Dead går på räls, som alla gamla klassiska ljuspistolspel men det går att välja lite olika rutter och vägar genom att skjuta på vänstra eller högra sidan av skärmen på ett par specifika tillfällen och det är väl den enda valmöjlighet som spelaren har, här, förutom valet att skjuta zombies eller inte. Storyn i sig andas Resident Evil med ett virus som löpt amok och livrädda forskare som måste räddas undan de köttätande monstren, och till skillnad från för 25 år sedan känns det inte längre läskigt eller spännande, alls. Grafiken har förbättrats men inte tillräckligt för att inte kännas dassigt gammal, här, och ljudbilden lämnar en hel del att önska. Det märks att polska studion Megapixel haft betydligt lägre budget här än som det idag brukar se ut gällande de flesta retro-remakes och jämfört med andra gamla Sega-titlar som under de senaste åren fått nytt liv (Alex Kidd, Wonder Boy, Streets of Rage) känns detta som ett kasst gratisspel, som bäst.

The House of the Dead RemakeThe House of the Dead RemakeThe House of the Dead Remake
Ett ljuspistolspel utan ljuspistol? Urkorkat...

Som gammal gamer uppskattar jag i allmänhet att gamla härliga 80/90ätalsfavoter får nytt liv idag och att nya spelare får chans att uppleva de spelen som jag växte upp med. Detta gäller dock inte House of the Dead: Remake som jag tycker känns som ett ogenomtänkt och märkligt projekt med usel spelbarhet och kass grafik.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+